Profesjonelle barnesamtaler - å ta barn på alvor
Et godt verktøy for de vanskelige samtalene med barn
Profesjonelle barnesamtaler - å ta barn på alvor
Av Kari Tøften Gamst
321 sider. Universitetsforlaget.
Boka beskriver den dialogiske samtalemetoden (Dialogical Communication Method, DCM) som inneholder åtte faser. Hver fase blir nøye beskrevet og er som følger:
1. Den forberedende fase. 2. Kontaktetablering. 3. Innledende prosedyrer. 4. Introduksjon til tema. 5. Fri forklaring. 6. Sondering. 7. Avslutning. 8. Den oppfølgende fase. Metoden kan brukes i undersøkende og avdekkende samtaler, oppfølgende støttesamtaler og spontane samtaler. Boka tar i tillegg for seg viktige temaer som barns utvikling generelt og hva omsorgssvikt og overgrep gjør med barn – barn som er vitner til vold, barn som er utsatt for vold, barn som er utsatt for seksuelle overgrep, barn av psykisk psyke, barn som lever i familie med rusavhengighet og barn med annen kulturell bakgrunn.
Den dialogiske samtalemetoden
Høsten 2007/våren 2008 tok jeg etterutdanningen «Kommunikasjon mellom avhører og barn i dommeravhør» ved Politihøgskolen. Kari T. Gamst og Åse Langballe underviste i «den dialogiske samtalemetoden», som de selv har utviklet. Metoden er både erfarings- og forskningsbasert. For meg som politietterforsker var det en befrielse å få opplæring på dette feltet. Å ha rammer og en plan/struktur for hvordan snakke med barn gjør at jeg blir tryggere, noe som igjen smitter over på barna.
Profesjonelle barnesamtaler – å ta barn på alvor
Boken kom som en «gave» for meg i 2011. Alle som har med barn å gjøre vil etter min mening ha nytte av å lese den. De vil få kunnskap om den dialogiske samtalemetoden, som bygger på dialog, symmetri og empati, en metode som gjør voksne til aktive lyttere og bedre i åpne relevante spørsmål. Boken er lettlest og bygd opp på en slik måte at man for hvert kapittel forstår mer av metoden. De som aldri har benyttet seg av DCM, for eksempel ansatte i barnehager og skoler, vil kunne dra ut viktige elementer og bruke det tilpasset sine behov.
Jeg har fem års erfaring fra saksbehandlerjobb i barneverntjenesten. Vi snakket ofte om at vi måtte bli flinkere til å se barnet, snakke med det. Men vi hadde ingen verktøy eller opplæring, og samtalene ble overflatiske. Jeg skulle ønske jeg hadde hatt denne boken da. Alle som jobber med barn og leser denne boken, vil være rustet til å møte et utsatt barn. At voksne har denne kompetansen, kan være livsviktig for barna.
For meg som profesjonell bruker av DCM i tre år, blir boken et oppslagsverk. Jeg kan gå rett inn i metodens faser og emner som jeg trenger oppdatering/ repetisjon på. I jobbsammenheng har jeg så å si med meg boken bestandig. Jeg avhører ofte de minste barna (3-5 år). Dette er blant de vanskeligste barnesamtalene. Temaet er ikke omhandlet i eget kapittel i boka, men tatt med der det naturlig hører hjemme. Jeg har merket alt som omhandler temaet slik at jeg lett finner tilbake til ønsket tekst. Som foredragsholder bruker jeg boken aktivt. Jeg henviser til temaer i boken samt egen erfaring. Jeg anbefaler boka på det sterkeste.