Relasjonen lærer og elev
Teori og praktiske råd om relasjoner
Relasjonen lærer og elev - avgjørende for elevenes læring og trivsel
Av May Britt Drugli
132 sider. Cappelen Damm Akademisk
Gode relasjoner mellom læreren og elevene blir ofte fremhevet som avgjørende i all undervisning og læring. Disse relasjonene utgjør utgangspunktet for en ny bok fra May Britt Drugli, førsteamanuensis ved Regionsenter for barn og unges psykiske helse (RBUP) ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim.
I bokas første kapitler gjennomgår hun relasjonstenkningens teoretiske forankring samt lærer-elev-relasjoens betydning og vurderingskriterier, krydret med eksempler fra en kvalitativ studie forfatteren har publisert. Boka munner ut i to kapitler der hun gir konkrete råd om hvordan læreren kan gå frem for å fremme positive relasjoner til elevene og endre negative relasjoner.
Boka "Relasjonen lærer og elev" er særlig myntet på lærere og lærerstudenter, men anbefales også til andre interesserte, for eksempel ansatte innen pedagogisk-psykologisk tjeneste og barne- og ungdomspsykiatri.