Pedagogstudentene kan få nytt navn

Skal Utdanningsforbundets studentorganisasjon hete Pedagogstudentene eller Lærerstudentene? Temaet skal opp på landsmøtet som åpnet på Sundvollen i dag.

Publisert

I dag åpnet Pedagogstudentenes landsmøte på Sundvollen i Buskerud. Til stede i landsmøtesalen er 80 delegater fra hele Norge. Landsmøtet varer fra 12. til 14. april.

 

 

Til Utdanning sier leder Hedda Eia Vestad at navneskifte skal debatteres.

– Etter 15 år som Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet skal vi ta debatten om hva vi skal hete videre. Navnet på organisasjonen har vært diskutert siden opprettelsen. Nå er tiden inne for å ta et veivalg. Vi skal diskutere hva vi skal hete og hva vi skal være, sier hun.

Innstilling til vedtak er navneskifte til Lærerstudentene. Vestad støtter i utgangspunktet navneskiftet, men hun understreker at delegatene på landsmøtet skal ta debatten og de ulike argumentene må få komme fram.

 

Stolt av medlemsveksten

Pedagogstudentene har hatt en kraftig medlemsvekst, og det er Vestad stolt av. I åpningstalen sa hun:

– Pedagogstudentene har nå 20.734 medlemmer. Det er det høyeste medlemstallet noen gang. På landsmøtet for fire år siden var medlemstallet 13.000. Det betyr 60 prosent økning i medlemstallet i løpet av perioden. Det er jo fantastisk, sa Vestad og fikk applaus fra salen.

– Veksten gjør oss til en sterkere og mer slagkraftig organisasjon enn noensinne. Som representant for de som utdanner seg til å jobbe med barn og unge, blir Pedagogstudentene lyttet til og tatt på alvor, sa hun og fortsatte:

– Dere som står på i verveperioder, som lager arrangementer og som studentene ser i hverdagen, dere gir oss som jobber nasjonalt forutsetninger til å jobbe opp mot politikere, opp mot universitetene og høyskolene, og opp mot Utdanningsforbundet. For det må jeg bare si: tusen, tusen takk.

 

Opptatt av læreryrkets samfunnsbetydning

Vestad var i sin åpningstale opptatt av betydningen av læreryrket og barnehagelæreryrket.

– Dere skal forme innbyggerne i morgendagens samfunn. Hver og én av dere kommer til å prege livene til mange, mange barn og unge, sa hun og fortsatte med fire spørsmål:

– Vi lever i et samfunn med økende polarisering og fremmedfrykt. Men hvor kan man bedre utvikle nestekjærlighet enn i barnehagen?

– Vi lever i et Europa med høyreekstremisme på fremmarsj. Men hvor kan man bedre få forståelse for de grufulle konsekvensene av et slikt menneskesyn enn i skolen?

– Vi forurenser og forsøpler landet og havene våre. Men hvor kan man bedre lære respekt for naturen enn i barnehagen?

– Falske nyheter strømmer inn i feedene våre. Men hvor kan man bedre utvikle evnen til kritisk tenking enn i skolen?

Vestad sa at samfunnet står overfor mange utfordringer.

– Vi kan være med på å løse dem. Derfor har vi verdens aller viktigste jobb.

 

Trenger krevende og motiverende utdanninger

– Men samtidig, en lærer eller en pedagog i støttesystemet er ikke bedre enn sin utdanning. Derfor er vi avhengige av krevende og motiverende utdanninger, som er gode både på campus og i praksis. Disse dagene er vi samlet for å sikre studentenes innflytelse på lærer- og pedagogutdanningene i Norge.

Vestad avsluttet slik:

– Som avtroppende leder kan jeg legge bak meg et år der jeg har fått lede en organisasjon i vekst og som på tross av at vi går på ulike utdanninger, studerer i ulike deler av landet, har ulike politiske ståsteder og har et drøss av individuelle forskjeller, samler oss med et brennende engasjement om et felles mål: Å arbeide for best mulige utdanninger, slik at barna og elevene får lærere som sørger for en god barnehage og en god skole.

– Alt vi jobber for, både lokalt og nasjonalt, kommer fra landsmøtet. Det er denne helgen vi skal legge grunnlaget for den kommende perioden.

 

Powered by Labrador CMS