Pedagogstudentene har i helgen vært samlet til landsmøte på Sundvolden hotell i Buskerud. Der vedtok de blant å jobbe for en todeling av praktisk-pedagogisk utdanning. Bildet viser en avstemming mandag av hvor vidt all stemmegiving skal skje i en app. Forslaget ble nedstemt. Foto: Hans Skjong
Pedagogstudentene vil ha praktisk-pedagogisk utdanning for 1.-7.-trinn
Pedagogstudentene vil jobbe for en todeling av praktisk pedagogisk utdanning. De vil ha en egen PPU som kvalifiserer til arbeid på trinn 1.-7.
I dag avsluttes Pedagogstudentenes landsmøte på Sundvolden hotell i Buskerud. I går vedtok landsmøtet en ny plattform for praktisk-pedagogisk utdanning. Der står det at «pedagogstudentene mener at PPU-A skal kvalifisere studentene til arbeid på trinn 8–13. Det bør utvikles en egen praktisk pedagogisk lærerutdanning eller et tilsvarende løp som kvalifiserer til arbeid på trinn 1.-7».
I dag kvalifiserer PPU til jobb i 5. klasse og oppover. Pedagogstudentene vedtok også at «praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A) bør endre navn til praktisk-pedagogisk lærerutdanning for allmennfag (PPL-A)».
Gjenvalgt leder Frank Bræin forteller mer til Utdanning innimellom mandagens «vedtak om vedtekter»-seanse på Sundvolden.
– Vi vil se på mulighetene for å differensiere løpet slik at du kan rette deg inn enten mot ungdoms- og videregående skole, eller mot barneskolen, sier Bræin, og legger til:
– Det er forskjell på å undervise i videregående skole og i barneskolen, sier Bræin.
I dag begynner kun mellom 60 og 70 prosent av dem som tar PPU med å jobbe i skolen.
– Stor oppmerksomhet om 1.–7. trinn
Bræin sier det i utdanningsdebatten i dag er stor oppmerksomhet om hvordan man skal skaffe flere lærere, og da særlig til 1.-7.-trinn. I I 2017 var det en underdekning av grunnskolelærere på 1000 årsverk. Om 20 år kan dette tallet ha økt til 5.800 lærere, skrev Utdanningsnytt i februar.
– Det er nok en ganske lang vei å gå før man kvalifisere til undervisning ned til første klasse med ettårig PPU. Men jeg tror det kan være lurt å se på mulighetene for å spisse innholdet i PPU mer ut ifra hvilket trinn du ønsker å undervise på, sier Bræin.
Han tror også en generell bedring av lønns- og arbeidsvilkår er det viktigste for å sikre flere lærere til barneskolen.
– Mange har ikke kompetansen
Påtroppende nestleder Elise Håkull Klungtveit sier at «selv om vi er en felles profesjon, skal det være forskjell på å være lærer for små barn, og på å være lærer for større barn».
– Vi ser at det er mange lærere som har PPU som jobber i småskolen, uten å ha kompetanse til å jobbe der. Derfor tenker vi at det kan være et lurt grep for å gi dem den rette kompetansen for å jobbe med små barn, sier Klungtveit.
– 1.-7-lærerutdanningen er jo femårig nå, og mye forskning viser at de første årene på barneskolen er svært viktige for læringsresultater videre. Er det nok med ett år med PPU for å jobbe i barneskolen – det er jo en sårbar fase for enkelte elever?
– Dette er noe vi har hatt oppe til debatt, men det handler om at den samlede mengden pedagogikk kommer mer intensivt, sier Klungtveit.