Pedagogstudentene vil ha tredelt lærerutdanning
Pedagogstudentene vil at grunnskoleutdanningen for 5. til 10. trinn skal videreføres. Det ble vedtatt av landsmøtet fredag 17.april.
I dag ble det klart at Rammeplanutvalget går inn for det samme. Utvalget leverte i dag sin innstilling til Kunnskapsdepartementet. Gjennom «Lærerøftet» går regjeringen Solberg inn for å gjøre om grunnskoleutdanningene til mastergrader.
Dette er helt i tråd med det Pedagogstudentene i dag vedtok i sin politiske plattform for grunnskolelærerutdanningen.
- Vi har gått inn for at vi fremdeles skal ha en overlapping, med en utdanning fra 1. til 7. trinn, en utdanning fra 5. til 10. trinn og en utdanning fra 8. til 13. trinn, sier leder Marie Furulund til Utdanning.
Pedagogstudentens landsmøte ble åpnet i går på Sundvolden hotell i Buskerud. Det skal pågå fram til søndag 19. april.
Spennende valgkamp
I morgen blir det et spennende valg på ny ledelse i Pedagogstudentene. Både leder Marie Furulund og nestleder Martin Bildøy Asheim stiller til gjenvalg.
Furulund sier til Utdanning at hun er motivert til å fortsette.
- Etter ett år har jeg lært veldig mye og nå ser jeg hva jeg eventuelt kunne gjort annerledes. Det trengs litt tid til å komme inn i arbeidet. Nå vet jeg hva jeg skal gjøre neste gang. Jeg mener at jeg har masse å bidra med, sier Furulund.
Furulund har foreløpig en motkandidat. Silje Marie Bentzen som går på lektorutdanningen på Universitet i Bergen, stiller også som lederkandidat. Hun har vært aktiv i Pedagogstudentene siden 2013 og har vært lokallagsleder, landsstyrerepresentant og vara til arbeidsutvalget.
Camilla Rikardsen Solheim som går på lektorutdanningen ved Norges teknisk naturvitenskaplige universitet, stiller til valg som nestleder. Det gjør også Bjørn Roberg som har fullført grunnskolelærerutdanningen for 1. til 7. trinn på Universitetet i Bergen.
Fire kandidater stiller til arbeidsutvalget.
Valgene skjer lørdag 18. april.
Landsmøtedebatt om hobbyfag
Søndag 19. april er det landsmøtedebatt. Den har fått tittelen «Hobbyfag ut av skolen - inn med mer realfag». Den vil dreie seg om spenningen mellom realfag og de praktiske-estetiske fagene i skolen.
- Vi ser det som viktig at alle fagene blir ivaretatt. Selv har jeg fordypning i musikk og samfunnsfag. Disse fagene betyr like mye for elevenes muligheter til å bruke ulike sider av seg selv som for eksempel matematikk, sier Furulund til Utdanning.