Professor om norske elevprestasjoner: - Et stort paradoks
Norske elever gjorde det bedre enn noen gang tidligere i TIMMS- og PISA-undersøkelsene. Samtidig fikk 42 prosent av de samme elevene bare 1 eller 2 i matematikk. Professor emeritus og skoleforsker Svein Sjøberg kaller det et stort paradoks.
I et innlegg i Aftenposten i dag viser Svein Sjøberg til statsminister Erna Solbergs nyttårstale der hun trakk fram at norske elever nå er bedre enn snittet i OECD-landene i matematikk. Det synes Sjøberg også er bra, men samtidig er det noe som ikke stemmer helt:
– De elever som man nå jubler for, var den samme elevgruppen som gikk ut av grunnskolen i 2015. Da var karakterene i matematikk elendige. Det var faktisk hele 42 prosent som bare fikk karakteren 1 eller 2. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen uttrykte stor bekymring. Forståelig nok, skriver Sjøberg.
Han synes det er merkelig at både statsministeren og kunnskapsministeren jubler over resultatene i de internasjonale målingene samtidig som eksamensresultatene for de samme elevene ikke er noe å juble over. Sjøberg avslutter innlegget sitt slik:
– Spørsmålet er alvorlig: Hvordan kan vi forstå den nærmest utrolige forskjellen mellom vår egen nasjonale eksamen og de internasjonale testene? Uansett hva man mener om de disse testene, både de nasjonale og internasjonale, så må man prøve å forstå denne merkelige situasjonen.