Regjeringen vil ha talentsentre i realfag
Kunnskapsministeren vil samle landets beste realfagselever på talentsentre over hele landet.
– Elever med et spesielt talent for realfag kan fort bli faglig ensomme på egen skole. Ofte får de ikke nok utfordringer, og de savner elever de kan samarbeide med og bli faglig utfordret av. Det håper vi talentsentrene kan bidra til, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) til NTB.
Talentsentrene er ett av tiltakene i en ny tiltaksplan for å gjøre norske elever bedre i matematikk, naturfag og teknologi.
Talentsentrene vil rulles ut som et forsøksprosjekt i løpet av året og bli plassert i tilknytning til noen av landets vitensentre.
– Vitensentrene vil få i oppdrag å samle talentene i sin region og lage et opplegg som stimulerer dem og gjør at de får brukt sine evner, sier kunnskapsministeren.
Tilbudet vil rette seg mot realfagsinteresserte elever både i barne- og ungdomsskolen og i videregående skole. Isaksen sier tilbudet mest sannsynlig vil foregå utenom skoletid og i samlinger på fritiden.
– Det er ikke snakk om at elevene skal måtte flytte og bytte skole. Dette kan mer sammenlignes med regionale samlinger for skitalenter, sier han.
Talentsentrene er inspirert av det danske senteret «Science Talenter» ved Sorø Akademi.
Å få flere elever på et høyt presterende nivå i realfagene er ett av målene i realfagsstrategien, som Isaksen la fram i august i fjor.
Norge har færre elever i toppsjiktet i matematikk enn alle de nordiske landene unntatt Sverige. Kun 9 prosent av elevene i Norge presterte på de to høyeste nivåene i matematikk i den siste PISA-undersøkelsen og bare 7 prosent av elevene presterte på de øverste nivåene i naturfag.
En virtuell matematikkskole for høyt presterende elever, er et annet tiltak som skal settes i gang i løpet av året for å møte denne gruppes behov.
Fra høsten av blir det også mulig å ta fordypning i matematikk på ungdomsskolen istedenfor 2. fremmedspråk, og koding blir eget valgfag i inntil 30 forsøkskommuner.
– Regjeringen ønsker å skape en positiv realfagskultur, der det er lov å være god. Derfor setter vi nå i gang flere tiltak rettet spesielt mot denne gruppen, sier Isaksen.