– Elevene trenger ikke flere resirkulerte Høyre-løfter
Opposisjonen mener Høyres nye skolepolitikk er gamle løfter om igjen.
På en pressekonferanse denne uken presenterte Erna Solberg og kunnskapsminister Jan Tore Sanner det de kalte «Høyres nye skolepolitikk». De presenterte 50 punkter som inkluderte tiltak de har gjennomført og planer om nye tiltak. Opposisjonen mener de har hørt løftene før.
– Elevene trenger ikke flere resirkulerte Høyre-løfter, men nok lærere i klasserommet. Det er også utrolig at Høyre kan legge fram en slik sak uten å ha kontroll på hvor mye det koster. Dette er gamle løfter de har kommet med før, så de burde hatt god tid til å regne på det, sier Martin Henriksen, utdanningspolitisk talsperson i Arbeiderpartiet.
Hovedmålet til Solberg og Høyre er at 9 av 10 skal fullføre videregående innen 2030. Henriksen sier at Høyre også i 2013 ytret akkurat samme målsetting.
– Høyre har i mange år sagt at det skulle bli «slutt på vente og se-holdningen» i skolen, men i dag lover statsministeren det samme på nytt. Når skal Høyre gjøre noe for å følge opp løftene sine, sier Henriksen.
– Gått ut på dato
Audun Lysbakken i SV karakteriserer Høyres 50 punkter som et manifest over stillstand.
– Her presenterer de en liste med «gammelt nytt», og mye har gått ut på datostemplingen, sier Lysbakken til NRK.
Både SV og Ap mener tiltakene vil gjøre lite med lærermangel og problemet med ukvalifiserte lærere. Det pekte også Utdanningsforbundets leder, Steffen Handal, på i forbindelse med Høyres nye skolepolitikk.
– På dette viktige punktet hører jeg ingen tiltak. Det gir grunn til bekymring. Tusenvis av elever undervises av ukvalifiserte hver dag, sa Handal til NTB.
Uenige om lovfesting
Kunnskapsminister Jan Tore Sanner sa etter pressekonferansen at han er enig i at problemet med ukvalifiserte lærere er et viktig tema.
– Så vet jeg at Utdanningsforbundet ønsker å lovfeste retten til kvalifisert lærer, og jeg tror ikke vi er helt der ennå. Men jeg er helt på linje med Utdanningsforbundet i at det er viktig å satse på læring, og at elevene skal ha lærere med godkjent utdanning. Det handler også om at lærere som underviser i matte, engelsk og norsk skal ha faglig fordypning i sine fag, sa Sanner.