Han leder Kompetansesenteret for Robotteknologi på Osterøy i Vestland.
Annonse
Nylig arrangerte senteret en robotdag for lærere i
teknologi- og industrifaget i Vestland fylkeskommune.
– Målet var å vise lærerne hvor lett det er å integrere bruk
av roboter i undervisningen. Mange er litt usikre når det kommer til denne
teknologien, sier Tufteland til Yrke.
Da de rundt 50 lærerne møtte på robotdagen, var det langt
fra alle som hadde programmert en robot.
Usikre på om de ville klare det
Senterlederen startet dagen med å spørre om hvem som
trodde de ville greie dette i løpet av kursdagen.
– Ikke alle var rakk hånda i været, forteller Tufteland med
et smil.
Men innen utløpet av robotdagen hadde alle lærerne
programmert hver sin robot.
Tufteland mener fagområdet må synliggjøres både av hensyn
til det grønne skiftet og ikke minst fordi arbeidslivet etterspør kompetansen.
Dette opplever også elever i praksisperioder og i læretiden.
– Nå er det kamp om elevene som har vært ute i bedrifter
hvor de har fått opplæring i bruk av robot. Du kan si det er snudd litt på
hodet, før jobbet vi hardt for å få elevene ut i lære, nå er det næringslivet
som jobber for å få våre elever, sier Tufteland.
Etablert våren 2022
Kompetansesenteret for Robotteknologi ble etablert
våren 2022 i samarbeid mellom Osterøy-bedrifter som bruker robotteknologi, og
Vestland fylkeskommune.
– Så foreløpig er det Vestland som har nytte av dere?
– Vi ønsker å vise fram det vi driver med til hele Norge. Vi
er litt i startfasen, men mener at mange av tingene vi gjør, er rett og lurt –
vi hadde jo næringsministeren på besøk da vi startet, og han sa at han ønsket
et nasjonalt kompetansesenter innen robotteknologi. Vi vil gjerne lære av andre
som jobber med det samme, og at vi sammen finner veien fremover, sier
Tufteland.
Mangler utstyr
Øystein Oen er yrkesfaglærer og kontaktlærer for vg1
på teknologi- og industrifag på Slåtthaug videregående skole i Bergen. Han er
en av de rundt 50 lærerne som deltok på fagdagen på Osterøy.
– Jeg har jobbet ni år som yrkesfaglærer. Dette var den mest
interessante og matnyttige utviklingsdagen jeg har vært med på, sier han om
utbyttet av dagen.
Han ber skoleeier, Vestland fylkeskommune, om ikke å sove i
timen når det kommer til å innføre mer kunnskap om robotteknologi i skolen.
– For å si det rett ut, her må politikerne kjenne sin
besøkelsestid. Det må satses på innkjøp av roboter og opplæring av lærerne,
sier han.
Han har ansvaret for å lære opp elevene på Slåtthaug, og
viser til at fagfornyelsen sier at vg1-elever på TIF og elever på vg2
industriteknologi skal ha kjennskap til robotteknologi.
Annonse
Ta med ut
– Vi har en litt større robot, og så har vi fått
kjøpt inn åtte mindre, men vi hadde trengt en enda større, lik den vi fikk
introdusert på Osterøy. Jeg kan gjennomføre en god del undervisning på skolen,
men for å vise elevene større roboter må jeg ta dem med ut i industrien, for at
de virkelig kan få inntrykk av hva en robot er i stand til å gjøre, sier han.
Oen ønsker seg flere fagdager.
– Vi trenger flere slike dager der yrkesfaglærerne virkelig
får prøve å tilegne seg den nye kunnskapen, en god del av oss kommer jo fra
industrien og har jobbet med roboter, men ikke alle, sier han.
Selv har Oen 33 års bakgrunn som CNC-operatør,
før han ble yrkesfaglærer i 2014. Hans siste jobb var hos Framo Fusa, der han
var med på å bygge opp den første robotcellen og satte denne i drift.