Vidar Tufteland leder Kompetansesenteret for Robotteknologi. Kristian Sortland arbeider i Norsk Robot Center.

Vidar leder kompetansenter om robotteknologi: Vil lære lærerne mer

Yrkesfaglærere må oppdateres om roboter, mener Vidar Tufteland.

Publisert

Han leder Kompetansesenteret for Robotteknologi på Osterøy i Vestland.

Nylig arrangerte senteret en robotdag for lærere i teknologi- og industrifaget i Vestland fylkeskommune.

– Målet var å vise lærerne hvor lett det er å integrere bruk av roboter i undervisningen. Mange er litt usikre når det kommer til denne teknologien, sier Tufteland til Yrke.

Da de rundt 50 lærerne møtte på robotdagen, var det langt fra alle som hadde programmert en robot.

Usikre på om de ville klare det

Senterlederen startet dagen med å spørre om hvem som trodde de ville greie dette i løpet av kursdagen.

– Ikke alle var rakk hånda i været, forteller Tufteland med et smil.

Men innen utløpet av robotdagen hadde alle lærerne programmert hver sin robot.

Tufteland mener fagområdet må synliggjøres både av hensyn til det grønne skiftet og ikke minst fordi arbeidslivet etterspør kompetansen.

Dette opplever også elever i praksisperioder og i læretiden.

– Nå er det kamp om elevene som har vært ute i bedrifter hvor de har fått opplæring i bruk av robot. Du kan si det er snudd litt på hodet, før jobbet vi hardt for å få elevene ut i lære, nå er det næringslivet som jobber for å få våre elever, sier Tufteland.

Etablert våren 2022

Kompetansesenteret for Robotteknologi ble etablert våren 2022 i samarbeid mellom Osterøy-bedrifter som bruker robotteknologi, og Vestland fylkeskommune.

– Så foreløpig er det Vestland som har nytte av dere?

– Vi ønsker å vise fram det vi driver med til hele Norge. Vi er litt i startfasen, men mener at mange av tingene vi gjør, er rett og lurt – vi hadde jo næringsministeren på besøk da vi startet, og han sa at han ønsket et nasjonalt kompetansesenter innen robotteknologi. Vi vil gjerne lære av andre som jobber med det samme, og at vi sammen finner veien fremover, sier Tufteland.

Mangler utstyr

Øystein Oen er yrkesfaglærer og kontaktlærer for vg1 på teknologi- og industrifag på Slåtthaug videregående skole i Bergen. Han er en av de rundt 50 lærerne som deltok på fagdagen på Osterøy.

– Jeg har jobbet ni år som yrkesfaglærer. Dette var den mest interessante og matnyttige utviklingsdagen jeg har vært med på, sier han om utbyttet av dagen.

Han ber skoleeier, Vestland fylkeskommune, om ikke å sove i timen når det kommer til å innføre mer kunnskap om robotteknologi i skolen.

– For å si det rett ut, her må politikerne kjenne sin besøkelsestid. Det må satses på innkjøp av roboter og opplæring av lærerne, sier han.

Han har ansvaret for å lære opp elevene på Slåtthaug, og viser til at fagfornyelsen sier at vg1-elever på TIF og elever på vg2 industriteknologi skal ha kjennskap til robotteknologi.

Ta med ut

– Vi har en litt større robot, og så har vi fått kjøpt inn åtte mindre, men vi hadde trengt en enda større, lik den vi fikk introdusert på Osterøy. Jeg kan gjennomføre en god del undervisning på skolen, men for å vise elevene større roboter må jeg ta dem med ut i industrien, for at de virkelig kan få inntrykk av hva en robot er i stand til å gjøre, sier han.

Oen ønsker seg flere fagdager.

– Vi trenger flere slike dager der yrkesfaglærerne virkelig får prøve å tilegne seg den nye kunnskapen, en god del av oss kommer jo fra industrien og har jobbet med roboter, men ikke alle, sier han.

Selv har Oen 33 års bakgrunn som CNC-operatør, før han ble yrkesfaglærer i 2014. Hans siste jobb var hos Framo Fusa, der han var med på å bygge opp den første robotcellen og satte denne i drift.

Powered by Labrador CMS