Skolen som gjør forskjell på folk
I næringslivet gir konkurranse gjerne kvalitet. Men vil det også skje i skolen? Det er et godt spørsmål. Slagordet "konkurranse gir kvalitet" har i alle fall fått ordentlig fotfeste i skolen, skriver innsenderen.
Jeg tviler på om det er skolereformen
Kunnskapsløftet Kultur for læring som utdanningsminister
Kristin Clemet (H) vil huskes for når hennes
statsrådsperiode er over. I løpet av hennes tid har det
skjedd større endringer i skolen enn at elevenes grunnleggende
ferdigheter har blitt styrket, timetallet i matte og
fremmedspråk har økt og videregående opplæring
har blitt omorganisert.
Det tok ikke lang tid før Clemet hadde
gjennomført sin "markedsundersøkelse" og funnet ut at
norsk skole ligger midt på treet i det internasjonale
skolemarkedet. Gjennom skolereformen vil norsk skole få et
faglig løft, men Clemets viktigste virkemiddel for å
øke kvaliteten på skolen er likevel tilrettelegging for
konkurranse i skolen og i skolemarkedet.
I næringslivet gir konkurranse gjerne
kvalitet. Men vil det også skje i skolen? Det er et godt
spørsmål. Slagordet "konkurranse gir kvalitet" har i alle
fall fått ordentlig fotfeste i skolen.
Det er klart konkurranse skaper vinnere.
Clemet har samlet vinnerne i en gruppe hun kaller demonstrasjons-
og bonusskoler. Samtidig som vi får vinnere, får vi
også tapere. Mens vinnerskolene får heder og ære og
ekstra ressurser til å gjøre det enda bedre, må
taperskolene nøye seg med å få offentliggjort sine
dårligere resultater. Sånn at alle vet hvor dårlige
de er.
Det eneste sanne kjennetegnet på
konkurranse, er at det skaper vinnere og tapere - og det har vi
nå i større grad enn tidligere fått i
skolen.
Det er ikke vanskelig å skjønne at
Clemet vil lage et marked av skolen. Hun har etablert et nasjonalt
kvalitetsvurderingssystem der vi lett kan finne de "gode" og de
"dårlige". Hun har sendt ut forslag om å innføre
nasjonalt fritt skolevalg der elever og foreldre kan dra på
"skoleshopping" og konkurrere om skoleplassene.
Elevene med de gode karakterene sikres fritt
valg av skole, mens gjennomsnittseleven og elever med lav
skolemotivasjon, svake faglige forutsetninger og dårligere
karakterer blir tapere i konkurransen. Vinnerne havner på noen
skoler, taperne på andre. Vi får A- og B-skoler.
Gjennom fritt skolevalg må skolene
gjøre seg fine for elevene og konkurrere om dem. Innfører
man "penger følger eleven" og liknende
stykkprisfinansieringsordninger får skolene penger per elev og
ikke en samlet ramme til disposisjon. Dermed må de sikre seg
mange nok elever for i det hele tatt å overleve i
konkurransen.
Samtidig som Clemet har lagt vel til rette for
konkurranse i den offentlige skolen, slipper hun inn stadig flere
private skoler - eller friskoler som hun kaller dem, akkurat som om
de offentlige var ufrie.
Elevorganisasjonen ønsker i likhet med
Clemet faglig sterke elever. Vi støtter visjonen om å
skape en kultur for læring, om å styrke elevenes
grunnleggende ferdigheter, om å skape en mer fleksibel
struktur i opplæringen og gi elevene mer matte og mer
språk.
Men vi er svært kritiske til Clemets
"skjulte" reform, konkurranseutsetting av skolen. Vi vil ikke ha en
skole med seierspall der man må tråkke ned på andre
for selv å komme seg opp.
Når Elevorganisasjonen nå oppfordrer
skoleelever til å boikotte de nasjonale prøvene, er det
ikke bare prøven i seg selv vi vil at de skal boikotte. Det er
et system som skaper vinnere og tapere - et system som gjør
forskjell på folk.