Stortinget sier nei til forslagene fra opposisjonen om en tillitsreform i skolen
Forslagene fra opposisjonen om en tillitsreform i skolen ble tirsdag nedstemt i Stortinget. Sps Anne Tingelstad Wøien mener at man må få bukt med målstyringsregimet, og sier slike systemer fører til mangel på tillit til lærere, elever og skoleledere.
Sosialistisk Venstrepartis (SV) Audun Lysbakken og Karin Andersen kom 8. juni med et representantforslag om en tillitsreform i skolen. I Kirke-, utdannings- og forskningskomiteens (KUF) innstilling til forslaget, står det at SV, Arbeiderpartiet og Senterpartiet i lovforslag 1 har bedt regjeringen om å:
«...i nært samarbeid med profesjonen, utarbeide en tillitsreform i skolen som ivaretar skolens brede kunnskapssyn, bygger på tillit til lærerne og legger til rette for økt profesjonelt handlingsrom».
Tirsdag stemte Stortinget over forslaget om tillitsreform i skolen, og forslaget ble nedstemt av regjeringspartiene, KrF og Venstre.
- Slår inn åpne dører
I komiteens innstilling til forslaget står det at Høyre og Fremskrittspartiets medlemmer i KUF-komiteen mener «forslagsstillerne slår inn åpne dører når de hevder norsk skole trenger en tillitsreform, og vil peke på at det pågående arbeidet med forenkling av læreplanenes detaljeringsgrad er ett av flere eksempler som understøtter dette».
SVs Audun Lysbakken pekte i tirsdagens debatt på Stortinget at det i 2014 var en stor lærerstreik som blant annet handlet om lærernes faglige frihet. Lysbakken sa han syns det er rart at Høyre og Frp snakker om å «slå inn åpne dører».
- I møte etter møte etter møte med lærerorganisasjoner og lærere rundt om i landet, så er ropet om større faglig frihet en gjenganger, sa Lysbakken tirsdag, og etterlyste også mer involvering av lærere i vedtak som omhandler deres arbeidshverdag.
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sa senere i samme debatt at fagfornyelsen som ble satt i gang sist høst, i stor grad handler om tillit til profesjonen.
- Det skal ikke bare være fageksperter som sitter i et rom og avgjør hvordan læreplanene skal være, sa Røe Isaksen og la til at profesjonen selv skal være med å avgjøre hvordan fremtidens skole skal være.
Høyres Henrik Asheim sier til Utdanning onsdag at det å ha høy tillit til lærere er viktig.
- Lærere skal ha frihet til å legge opp undervisningen slik de mener er best, men samtidig må man ha en pågående diskusjon om hva vi som samfunn mener er en god skole, og hva elevene skal lære, sier Asheim.
To andre forslag også nedstemt
Senterpartiet (Sp) og SV kom også med to andre forslag, som også ble nedstemt. Forslag 2 handlet om prinsippene SV og Sp mener regjeringen bør legge til grunn for en tillitsreform.
I forslag 3 ba de samme partiene regjeringen om å «foreslå tiltak for kvalitetsvurdering av skolen som motvirker økt konkurranse og rangering av skoler».
Sps Anne Tingelstad Wøien mener at man må få bukt med målstyringsregimet. Hun mener slike systemer fører til mangel på tillit til lærere, elever og skoleledere.
- Skolen trenger en reformpause. Vi må finne andre måter å sikre god kvalitet på i skolen på andre måter enn på måloppnåelse. Vi må blant annet ha prøver som fremmer læring, sier Tingelstad Wøien til Utdanning, og peker på at hun tok opp dette temaet i trontaledebatten sist høst.