Ill.foto: Pixabay
Utlysning av forskningsmidler bør bety godt nytt for yrkesfagene
Debatt: – Jeg håper mange sterke yrkesfagmiljøer vil søke om midler til å forske på fagopplæringa.
Det er ikke så mange miljøer som forsker på fagopplæring,
verken i Norge eller internasjonalt. Det er synd. Det er behov for mer
erfarings- og forskningsbasert kunnskap om hele utdanningssystemet, inkludert
fag- og yrkesopplæringen. Det vil være med og utvikle utdanningene, og det vil
være til det beste for elevene og for det framtidige arbeidslivet.
Heldigvis har vi noen «stayere» som både forsker på
fagopplæring, som engasjerer seg nasjonalt og internasjonalt, og som har stor
tillit i sektoren. Det er viktig. Det er også mitt inntrykk at den forskningen
som skjer på dette området, leses og brukes av yrkesfaglærere og andre innenfor
fagopplæringen. Det er bra. For å bli stadig bedre i yrkesfagene må vi styrke
fagmiljøene på yrkesfaglærerutdanningene.
Nå er det endelig kommet utlysning til å styrke forskning på
fagopplæring i regi av Forskningsrådet – og her håper jeg miljøene søker.
Lied-utvalget
Ifølge Lied-utvalget (NOU 2019: 25) er mye av forskningen på
videregående opplæring fragmentert, og det er et behov for praksisnær forskning.
Utvalget konkluderer med at: «Det er vanskelig å komme unna en konklusjon om at
videregående opplæring er et relativt uutforsket område. Relevant forskning av
god kvalitet er viktig på alle nivåer». Dessverre ser vi at kun 15 prosent av
den totale utdanningsforskningen i Norge handler om videregående opplæring.
Fagopplæringen er kompleks, selv for de som er på
«innsiden». I tillegg til å få mer forskningsbasert kunnskap mener jeg at det
er viktig å bygge solide forskningsmiljøer på fagopplæring i Norge. Det må
gjøres i et samarbeid mellom instituttsektoren og yrkesfaglærerutdanningene
(PPU-Y og YFL) og gjennom etablering og videreutvikling av yrkesfagsenter. Her
er vi bare i en startfase ennå.
Senter for forskning på fagopplæring
Det er en rekke utdanningssteder som tilbyr PPU-Y og noen få
som tilbyr den treårige yrkesfaglærerutdanningen. I 2019 ble det etablert et
nytt Senter for yrkesfag og opplæring i arbeidslivet ved Universitetet i Agder
(UiA). Senteret skal bidra til å styrke opplæringstilbudene til yrkesfaglærere
og instruktører i lærebedrifter, og senteret spiller en viktig rolle i å
utvikle kunnskapsgrunnlaget og styrke forskning innenfor fagopplæringen. Det
skal bli spennende å følge med lærerutdanningsmiljøene, ikke minst senteret i
Agder, fremover for å se hvilken rolle de vil få i forskning på fagopplæringa.
Utlysning i regi av Forskningsrådet
I oktober 2022 fikk også yrkesfaglærerutdanningene
muligheten til å søke midler til forskning fra Forskningsrådet under «Samarbeidsprosjekter».
Så langt har denne utlysningen vært forbeholdt grunnskole- og
barnehagelærerutdanningen, men nå åpnes det for at yrkesfaglærerutdanningene
kan søke. Målet er å styrke forskningen og samspillet mellom utdanningene,
forskning og praksis. Dette kan også bety mer samarbeid mellom relevante
lærerutdanninger. Prosjektene skal styrke strategisk viktige forskningsområder
for lærerutdanningen. Man kan søke om 6–10 millioner kroner i støtte per
prosjekt
Les også: Yrkesfag er allmenndannelse
Men det er bare universiteter og høyskoler som utdanner
barnehagelærere (BLU), grunnskolelærere (GLU 1–10) og/eller yrkesfaglærere
(YFL), som kan være prosjekteiere og sende inn søknader. Fristen for å søke er
15. februar 2023. Jeg håper mange sterke yrkesfagmiljøer vil søke om midler til
å forske på fagopplæringa.
Strategisk viktige områder
Prosjektene skal styrke kunnskapsgrunnlaget og bygge
forskningskapasiteten ved lærerutdanningene. Alle samarbeidspartnerne skal
bidra aktivt i planleggingen, oppfølgingen og spredningen av resultatene fra
prosjektet. Alle skal også være med og sikre at ny kunnskap tas i bruk. Det
oppfordres til å involvere studenter i forskningsarbeidet.
Det blir viktig for yrkeslærerprofesjonen å delta i
utviklingen av forskningsprosjekter framover. Igjen: Jeg håper det kommer mange
og gode søknader – det er både viktig og nødvendig at alle miljøene bidrar til
å styrke forskningen på fagopplæringa.