- Språkundervisningen må bli obligatorisk
Leder av Utdanningsforbundets fagråd for fremmedspråk, Geir Nordal-Pedersen, karakteriserer det som en genistrek av Utdanningsforbundet å foreslå å gjøre annet fremmedspråk obligatorisk fra 5. klasse. Samtidig understreker han at undervisningen må legges
- Det innvendes at 5. klasse er for tidlig for å lære et fremmedspråk?
- Akkurat det samme sa mange om engelsk da det ble gjort obligatorisk på barnetrinnet. Nå starter elevene med engelsk i 1. klasse. Det er ikke 5. klasse som er problemet. De som sier det, mener fremmedspråk er teoretisk og at det vil bety en teoretisering av skolen.
- Jeg ser poenget, men jo tidligere vi begynner, jo større mulighet er det å få vekk den rene teorilæringen og gjøre faget mer praktisk. Ingenting er mer praktisk enn å lære seg et språk, mener Nordal-Pedersen.
Han mener at dem som hevder at undervisningen i annet fremmedspråk kan bli for teoretisk, forbinder fremmedspråkopplæring med en gammeldags oversettelses- og grammatikkmetode.
Kommunikasjon sentralt
- Det viktige er å gi elevene en god kommunikativ kompetanse. I denne kompetansen blir ordforrådet sentralt. Med stort ordforråd kan de gjøre seg godt forstått. Grammatikk er også viktig, men kan læres etter hvert som man trenger det. Å forstå og bli forstått er en vesentlig del av å kunne et fremmed språk, framholder Nordal-Pedersen.
Han legger til at en annen sentral del av fremmedspråkopplæringen er den kulturelle kompetansen:
- Med økt internasjonalisering er det nødvendig at vi forstår hverandre utover en ren ordforståelse. Denne kulturelle kompetansen må alle elevene få del i.
Dårligst i Norden
- Utgangspunktet for Utdanningsforbundets syn er at vi har stort behov for en høyere fremmedspråkkompetanse i Norge. Europarådet tilrår at alle skal lære minst to fremmedspråk. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal følge dette, sier Nordal-Pedersen.
Han peker på at i både Sverige og Danmark gis det mer fremmedspråkundervisning i skolen enn i Norge. I Sverige har elevene totalt 10 uketimer, i Danmark 11 uketimer, mens de i Norge har åtte timer over tre år. I Sverige begynner elevene med det andre fremmedspråket i 6. klasse, i Danmark i 7.
- Ikke la tilfeldighetene styre
- Vi kan ikke overlate opplæringen i fremmedspråk til tilfeldighetene. Vi må derfor gjøre faget obligatorisk som vi har gjort med engelsk og matematikk, sier Nordal-Pedersen, som håper at en moduloppbygd læreplan, slik kvalitetsutvalget går inn for, kan gi mulighet for elevene til først å tilegne seg visse basiskunnskaper og at de senere kan velge mellom en teoretisk eller praktisk tilnærming ut fra det behovet de har.
En som skal inn på elektrofag, trenger for eksempel ikke å lære hele kasussystemet, men kan ha glede av en mer praktisk rettet språkbruk.
Behov for etterutdanning og læremidler
Han understreker at det også er viktig at lærerne får faglig opprustning slik de fikk da engelsk ble gjort obligatorisk:
- På barnetrinnet er det veldig få lærere som har kompetanse i tysk. Derfor må det etterutdanning til og det må utarbeides læremidler som står i samsvar med elevenes alder og interesser.