Svake leseferdigheter – en utfordring for voksenopplæringen
I aldersgruppen mellom 56 og 65 år finner vi godt over 100 000 personer på laveste nivå når det gjelder leseferdighet, ifølge en rapport fra Universitetet i Stavanger, se for øvrig nyhetsbrev for seniorpolitikk 6/08, seniorpolitikk.no.
Dette kan få store konsekvenser for den enkelte. Voksne på laveste ferdighetsnivå i lesing har nemlig 12 ganger så høy risiko for å ikke være i arbeid. Dårlig helse og en høy alder (61-65) er også blant de største risikofaktorene for utstøting fra arbeidslivet. Og leseferdigheten er utvilsomt den enkleste faktoren å gjøre noe med, hvis det finnes politisk vilje til å sette vedtatte reformer om voksenopplæring ut i livet.
Stortinget vedtok nemlig i 2000 og 2002 at voksne har rett til tilpasset opplæring både på grunnskole og videregående skolenivå. Men deltakelsen har vært svært lav og langt under myndighetenes forventning. Riksrevisjonen kommer med sterkt kritikk mot Kunnskapsdepartementet i rapporten Dokument nr. 3:14 (2007-2008). Riksrevisjonen ønsker at departementet skal ivareta sitt nasjonale ansvar for å bidra til å sikre at voksne får et tilbud om grunnopplæring i samsvar med de rettighetene som kom allerede i 2000 og 20002.
Rapporten fra Riksrevisjonen viser at
- svært mange kommuner ikke har et grunnskoletilbud til voksne,
- rettighetene som kom i 2000 og 20002, er lite kjent,
- omfanget av behovet er svært usikkert,
- få kommuner har forsøkt å kartlegge voksnes grunnskolebehov i perioden 2005-2007,
- halvparten av fylkeskommunene har heller ikke har kartlagt behovet for videregående opplæring,
- informasjonen har i liten grad nådd fram til voksne med lav utdanning.
Dessuten har det siden rettighetene kom i liten grad vært ført tilsyn med kommunenes og fylkeskommunenes oppfølging av de voksnes rettigheter. Her har tydeligvis både departement og den enkelte kommune og fylkeskommune en jobb å gjøre!