Tanker om læreplan og eksamen i biologi 2
Etter tre år med den nye læreplanen etter Kunnskapsløftet, har jeg gjort meg noen tanker.
Vedr. læreplanen
Elevene lærer mye om molekylærbiologi og genetikk, men fint lite om naturen. Riktignok skal det arrangeres en ekskursjon med undersøkelse av et økosystem, men det er ikke lenger noe minstekrav til størrelsen av objektsamling. Mye er opp til læreren. Det er fullt mulig å få toppkarakter til eksamen i Biologi 2 uten å kunne noe som helst om hva vi ser rundt oss av planter og dyr i naturen. Det samme gjelder Biologi 1 og naturfag. Det er altså overlatt til lærerne i grunnskolen å undervise om planter og dyr, og det står og faller på den enkelte lærer der. Elever kan ta biologi 2 uten å ha tatt biologi 1. Jeg har elever i Biologi 2 som ikke kan noe om formering hos frøplanter. Hvordan skal den oppvoksende slekt bli interessert i biologisk mangfold og verdien av å ta vare på naturen når de ikke vet noe eller fint lite om hva de ser rundt seg?
Spesielt med tanke på den økende andel av minoritetsspråklige elever, som naturlig nok ikke kan mye om norsk natur, mener jeg at noe må gjøres med læreplanen. Eller kanskje opprette et nytt, obligatorisk fag i grunnleggende, klassisk biologi i første klasse på den videregående skolen. Det kan kalles "Biologisk mangfold" og omfatte at elevene lager en objektsamling. Min erfaring fra ekskursjoner i Biologi 2 er at elevene synes det er veldig motiverende å fotografere planter og dyr. Med en god mobiltelefon eller digitalt kamera er det nå en enkel sak å ta gode bilder, også gjennom mikroskop.
Vedr. eksamen.
Som kjent er nå eksamen delt. Del 1, som er uten hjelpemidler, er en multiple choice prøve. Min erfaring er at minoritetsspråklige, som ikke behersker alle nyanser i vårt språk, ofte kommer uheldig ut her, fordi flere av de alternative svarene kan synes veldig like.
I del 2 er alle hjelpemidler tillatt, bortsett fra mobil og internett. Elevene leter etter svar i bøkene og mange skriver av flotte formuleringer og tror at de gjør en bra jobb. Det er ikke lett for lærer å evaluere slike oppgaver, og det er en kjempejobb å lage nye oppgaver, både i del 1 og del 2, til heldagsprøver.
Jeg mener av nevnte grunner at den gamle eksamensordningen uten bruk av hjelpemidler var bedre.
Når det gjelder muntlig eksamen mener jeg at presentasjonen av et oppgitt emne må sløyfes, fordi eleven kan få andre til å lage presentasjonen for seg, eller reduseres til en times forberedelse rett før eksamen, og da uten kontakt med andre.