Foto: Ole Martin Wold.
Lærerne gjør opprør mot nytt datasystem i videregående
Prislappen er en halv milliard, men lærere og elever melder om massive mangler. Lærerne har advart mot å innføre et nytt datasystem fullt av feil, men har ikke blitt hørt.
I høst ble det administrative datasystemet Visma InSchool (VIS) innført ved alle de videregående skolene i Akershus fylke. Prosjektet til 560 millioner kroner skal etter planen rulles ut ved alle videregående skoler i landet i løpet av et par år. Men i testfylket Akershus er det nå full krise, ifølge flere saker i Budstikka og Aftenposten.
En undersøkelse fra Elevorganisasjonen og fylkeselevrådet viser at åtte av ti elever har problemer med det nye datasystemet.
– Vi får ikke logget oss inn, vi får ikke opp timeplanen, og det er problemer med fraværsregistreringen. Vi må i det hele tatt bruke mye mer tid enn før på ting som skulle være enkle, sier elev Anniken Elisenberg ved Valler videregående skole til Aftenposten.
«Fare for at opplæringsloven brytes»
Også lærerne er svært frustrerte. Fagforeningene for de ansatte i videregående i Akershus fylkeskommune har nå skrevet brev til arbeidsgiveren.
«Organisasjonene mener det kan være fare for at opplæringsloven brytes. Vi er også bekymret for om arbeidsforholdene er forsvarlige med det store presset alle utfordringene i VIS gir daglig», står det i brevet, ifølge Budstikka.
– Vi er hoderystende til at det er kjørt ut et system som er så uferdig, uten en backup-plan, sier Bjørn Sigurd Hjetland, leder av Utdanningsforbundet Bærum, til Budstikka.
Visma in School
Alle fylkeskommunene har besluttet å innføre et nytt administrativt datasystem i alle landets videregående skoler.
Systemet skal blant annet håndtere timeplaner, fravær, kommunikasjon skole-hjem og karakterer.
Lærere og elever forteller om et system som fører til feil i registrering av fravær, problemer med booking av klasserom, feilberegninger av lønn, feilregistrering av timer og foreldre som sliter med å logge seg inn.
I et leserinnlegg i Budstikka skriver Hjetland: «Systemet ble prøvd ut i to pilotskoler i fjor, og tilbakemeldingen var klar. VIS hadde altfor mange feil og det ble tydelig advart mot innføring fra skolestart 2019. Tross advarselen, valgte fylkeskommunen å ta systemet i bruk.»
Retter feil
John Arve Eide, fylkesdirektør for utdanning i Akershus, bruker nå betegnelsen «kritiske» om flere av feilene, ifølge Budstikka. Han understreker allikevel overfor Aftenposten at det trengs et nytt administrasjonssystem. Han sier at de tar tilbakemeldingene på alvor, at elevene skal få undervisningen de har krav på og at de jobber med å rette feil.
Leif Arne Brandsæter, administrerende direktør i Visma, sier til Budstikka og Aftenposten at de er lei seg for problemene som har oppstått, men han mener situasjonen vil se bedre ut i løpet av noen uker.