Heftig debatt om struktur
Fylkesstyrets forslag om ny struktur blei vedtatt under årsmøtet i Utdanningsforbundet Vest-Agder, trass skarp kritikk, vesentlig fra medlemmer fra videregående skole.
Artikler fra alle årsmøtene finner du her.
Har forsøkt regionrepresentasjon
Jan Erik Ryen, Kristiansand Katedralskole, understreka at de felles interessene for medlemmer i Utdanningsforbundet er begrensa.
Fylkesstyret la fram forslag om at det ikke velges seksjonsstyrer. I stedet velges et fylkesstyre på 13. I tillegg til leder og nestleder skal to representere ledere, en fra skole og en fra barnehage. Fire skal representere grunnskole, to barnehage, to videregående og en statlig avtaleverk. I tillegg skal fylkeslaget ha tre faglige utvalg, ett for lønns- og arbeidsforhold, ett for utdanningspolitikk, og ett for ledere. Det velges seksjonsledere for barnehage, grunnskole, videregående og skoleledere.
Fylkeslaget har i den sittende perioden hatt forsøk med en struktur med regionrepresentasjon. Men konklusjonen er at dette ikke har oppfylt intensjonene om bedre kontakt og nærhet i organisasjonen. Den nye strukturen blei vedtatt med stort flertall, men altså ikke uten til dels sterk kritikk.
– Vi kan stå sammen i lønnsspørsmål og dra hverandre opp eller trekke hverandre ned. Men det er en illusjon at vi driver i samme profesjon. Utdanning i videregående skole og barnehage er ikke samme profesjon. Hvis Utdanningsforbundet skal ha som ambisjon å ivareta våre profesjonsinteresser ut over lønn må vi han en struktur som sikrer mangfoldet, sa han.
De seksjonsløse
Ellen Steinsland fra samme skole la til at deres yrkesgruppe var blitt marginalisert i Utdanningsforbundet. Flere argumenterte etter samme linjer.
De ble møtt med motargumentet at for de ansatte i videregående vil forslaget til ny struktur ikke medføre endringer. Men behovet for møteplasser blei erkjent.
Fylkesstyret fikk også kritikk for forslaget om å la en av de fire representantene i fylkesstyret fra grunnskole komme fra SFO, og dette blei ikke vedtatt.
Fylkesstyrets ambisjon om å ta bedre vare på de seksjonsløse medlemmene blei kommentert med at i den nye strukturen var de seksjonsløse begrensa til å arbeide faglig med lønn, ikke med utdanningspolitiske spørsmål. Dette ble møtt med øremerka representasjon fra seksjonsløse i utvalg for utdanningspolitikk.