Voksne må sikres retten til opplæring!
Mye tyder på at retten til videregående opplæring for alle voksne som ikke har gjennomført denne utdanning, ikke er reell for alle, skriver innsenderen av dette innlegget.
I 2003 fikk 65 8 prosent av søkere over 26 år avslag på søknad om videregående opplæring. I gruppen 21 til 25 år fikk 61 prosent avslag. Et slikt avslag kan lett føre til at man ikke søker flere ganger, lang ventetid og uforutsigbare utdanningsplaner kan også medføre at folk dropper utdanningsplanene.
Samtidig påpeker Kvalitetsutvalget at fylkeskommunene også er tilbakeholdne med å gi informasjon om rettighetene av økonomiske hensyn. Erfaringene tyder på at voksne får ulike tilbud fra fylke til fylke. Dette gjelder blant annet mange voksne kvinner, som har vært i en omsorgssituasjon og som ønsker etter- og videreutdanning.
Dagens arbeidsliv kjennetegnes av raske teknologiske, strategiske og organisatoriske endringer. Etterspørselen etter kompetanse hos arbeidstakerne er i stadig endring. Å tilrettelegge for kontinuerlig kompetanseheving er derfor noe av det vi jevnlig må arbeide for. Slik at alle arbeidstakere, men spesielt de som er i en omstillingssituasjon, og eldre, kan møte morgendagens utfordringer.
Kompetansereformen gir klare politiske føringer for myndighetenes ønske om å heve kompetansenivået i hele befolkningen. Det virker som om vi nå har fått et klart skifte fra denne politiske linjen. I dag er det en overvekt av personer som har akademisk utdanning som benytter muligheten til å heve sin kompetanse ytterligere. Det er derfor viktig å motivere alle arbeidstakere til å gjennomføre kompetansehevende tiltak.
Bondevik-regjeringen har systematisk kuttet i etter- og videreutdanningstiltak i statsbudsjettene i sin regjeringsperiode. Konsekvensene av dette kuttet betyr i realiteten at oppfølgingen av kompetansereformen står i fare. Retten til videregående opplæring for voksne må bli reell, uavhengig av geografisk bakgrunn, eller økonomi. Fylkeskommunene bør også etablere en målrettet virksomhet som fanger opp voksne utdanningssøkende.
Norge er forholdsvis langt framme når det gjelder utvikling av voksenopplæring. Dette er et område som det har vært og fremdeles er et sterkt politisk engasjement rundt. Voksenopplæringen består av alt fra kompetansereformen, realkompetanse og fjernundervisning. Men Bondevik regjeringens fraværende engasjement og økonomiske kutt har gjort at etter- og videreutdanning har blitt en rettighet som i stor grad er avhengig av lommeboka til den enkelte.