Regjeringen planlegger eget videreutdanningstilbud for lærerspesialister
Det kan fort bli hard kamp om å komme inn med kun 15-20 planlagte studieplasser fra neste høst.
Ordningen med lærerspesialister er et toårig pilotprosjekt som prøves ut fra og med dette skoleåret. Rundt 200 lærere skal delta i ordningen. Til sammen 37 kommuner, fylkeskommuner og en privat videregående skole får lærerspesialister.
Fra neste høst skal også lærere kunne søke seg til et eget viderutdanningstilbud for lærerspesialister.
Flere parter involvert
Kunnskapsdepartementet har satt i gang en prosess for å utvikle innholdet i et slikt tilbud. De skriver i en e-post til Utdanning at medlemmer fra lærerutdanningsmiljøene, Utdanningsforbundet, KS, Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet vil delta i en arbeidsgruppe for å utvikle tilbudet.
– Det legges opp til at spesialistutdanningen skal inneholde en faglig fordypning på et spesialiseringsområde kombinert med utprøving i praksis og tilleggsemner som er særlig relevante for å fungere godt i rollen som lærerspesialist, skriver statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Birgitte Jordahl, via e-post.
Lærerspesialistene som i dag er valgt ut i pilotering av spesialistordningen anses i utgangspunktet å være tilstrekkelig kvalifisert.
15-20 plasser
Ifølge en intern e-post i Kunnskapsdepartementet hvor planleggingen diskuteres, vil tilbudet ha en økonomisk ramme på tre millioner kroner og kun bestå av 15-20 plasser.
– Tiltaket har i denne omgang en begrenset økonomiske ramme. Basert på erfaringer med det som nå utvikles, vil grunnlaget for en utvidelse bli vurdert for senere budsjettår, skriver Jordahl.
Ifølge den interne e-posten vil ikke lærere som tar denne utdanningen være garantert en funksjon som lærerspesialist, men de vil være godt kvalifisert for en slik stilling. I e-posten står det at studiet vil inneholde emner som skal være særskilt relevante for lærerspesialistene, slik som aksjonsforskning, læringsledelse, kollegaveiledning, skoleutvikling og fordypning i fagdidaktikk i spesialiseringsområdet.
– Spesialistfunksjonene skal bidra til å styrke elevenes faglige læring. Temaet er gode undervisningsmetoder og spesialiseringsområdene i piloteringen kobles til realfag eller norsk, med særlig vekt på grunnleggende lese- og skriveopplæring, skriver Jordahl.
– Når det gjelder oppstart av studier fra 2016, er det med forbehold om at det som utvikles kan godkjennes som kvalitativt godt og gjennomførbart, skriver Jordahl.