Leonardo lager historiske gitarer
Han er utdannet gitarmaker fra kunst- og håndverksskolen i Montevideo, hovedstaden i Uruguay i Sør-Amerika. Leonardo Michelin-Salomon (45) lager kunstverk.
– Jeg var glad i musikk, glad i historie og glad i kunst. Og jeg likte matematikk, geometri og den type ting. Samtidig likte jeg å arbeide med hendene.
– Gitarbygging ga meg alt samtidig, både det kreative, det tekniske og det å jobbe med hendene.
Leonardo studerte både kunst og historie i sin ungdom. For å lage best mulig gitarer begynte han også å studere klassisk gitarspilling.
– Jeg spilte elgitar, men jeg ville forstå hva musikerne ville ha ut av en klassisk gitar. Plutselig spilte jeg musikkstykker som jeg ikke hadde drømt om at jeg kunne greie å spille, sier han.
Moderne klassiske gitarer med nylonstrenger. Det er den type gitarer han for det meste har lagd opp gjennom årene, både i Uruguay og etter at han kom til Norge og startet sitt verksted tidlig på 2000-tallet. Dette er gitarer med mye klang. Han arbeider bortimot fire uker med én gitar. En håndlagd gitar med hans logo «LMS» koster 45 000 kroner.
Gitarene selger han direkte til musikere, profesjonelle og amatører.
Historisk
Det er historisk gjenklang over gitarene han lager nå for tiden. Han gjenskaper gitarer som ble laget i Europa i tidsepoken fra 1790–1840-årene. Dette er mindre gitarer med det han benevner som «intim klang». Gitarenes utseende minner om gitarene som Alf Prøysen og musikere fra den tidsepoken brukte å spille på.
– Jeg forsker på gamle gitarer. Hvorfor er disse gitarene annerledes enn dagens gitarer? Hvordan ble de bygd?
Han skal finne svarene.
Denne kopien laget Leonardo etter en gitar laget av Gennaro Fabricatore
(i 1830).
– Klangen! Klangen er viktigst. Det er lokket som skaper klangen. Her ser vi innsiden på lokket til det som skal bli en gitar.
– Kunnskapen jeg får i denne forskningen, vil jeg bruke til å lage moderne gitarer på en ny måte, sier han.
Gitarmakeren har god tid til å jobbe med kopier av de gamle gitarene, da han er stipendiat til Norsk håndverksinstitutt. I dette stipendiatet, som er en betalt 83 prosent stilling, arbeider han i tre år med å fordype seg i temaet. Han har lagd mange gitarer i løpet av de to første årene som stipendiat.
Han bruker norsk tre – gran – i lokket, og hovedsakelig lønn i bunnen og i sargen, som er siden på gitaren.
En planke med gran ble kjøpt på et sagbruk i Vingelen i Hedmark, en annen hentet fra Telemark.
Klangen
Disse plankene, som han har formet om til lokk, er svært viktige deler av gitaren.
– Klangen! Klangen er viktigst. Det er lokket som skaper klangen.
– Jeg har lest, tenkt og arbeidet praktisk med å lage kopier av gitarer fra slutten av 1700-tallet og tidlig på 1800-tallet. Jeg har lært utrolig mye. Kunnskapen bringer jeg videre i min blogg på internett, i rapporter og ved å holde foredrag. Jeg kan også være lærer for folk som vil lære mer om faget, eller folk som vil bygge sin egen gitar.
Om et år blir han ferdig med stipendiatet.
– Jeg ønsker å holde en utstilling med mine gitarer i Ringve Musikkmuseum i Trondheim, hvor den best bevarte, norske gitaren fra begynnelsen av 1800-tallet befinner seg, en gitar laget av Georg Daniel Schöne.
I forbindelse med utstillingen vil han ha en konsert med en av Norges beste klassiske gitarister.
Det kan med andre ord bli en konsert spilt på flere av Leonardos gitarer, lyden av norsk tre, musikk fra gitarer som kan ta publikum med på en historisk reise.