Praten går lett mellom Eva Skoglund Strønen og Kristine Samdal Andreassen og Mette Døssland. De er alle sykepleiere, og brenner for å lære det bort. Foto: Wenche Schjønberg

Kommende yrkesfagslærere stiller ut for å motivere kommende elever

Slik ser det ut når kommende yrkesfaglærere stiller ut. Det handler om å motivere kommende elever.

Publisert Sist oppdatert

Det yrer av liv på Campus Kronstad på Høgskolen i Bergen.

Denne artikkelen er også publisert i Yrke nr. 2/2017

PPU-studentene er straks ferdige med eksamen. Den dreier seg om hvordan de som lærere skal få elevene med seg.

«Provokasjon for engasjement?», heter en besvarelse.

«Fortell meg – og jeg glemmer, vis meg – og jeg husker, la meg gjøre det – og jeg lærer!» er overskriften på en annen.

 

Kvalifisert

Tiden er inne for at studentene stiller ut den praktiske oppgaven sin. Om hjørnet venter ferdig bestått PPU, som kvalifiserer for å arbeide fra 5. trinn og ut videregående skole.

Mange av studentene er klare til å gå tilbake til jobb på yrkesfag i videregående skole. Andre har tatt PPU som en omskolering og vil bli lærer – enten på heltid eller deltid. Noen skal fortsette som lærer på ungdomsskolen, eller søke seg til videregående.

Flere er møtt fram på Kronstad for å se på utstillingen. Blant andre møter Yrke Eva Skoglund Strønen som underviser i Vg2 ambulansefag på Os videregående skule.

Hun skildrer at hun har et godt yrke.

– Jeg møter entusiastiske elever. Har en variert arbeidsdag. Og elevene får masse praksis, sier hun.

 

Sykepleiere

To straks uteksaminerte PPU-studenter Kristine Samdal Andreassen fra Bergen og Mette Døssland fra Sandanger lytter oppmerksomt og deltar i samtalen med ambulansefaglæreren.

De er begge to sykepleiere.

– Nå ønsker jeg flere bein å stå på. Jeg har veldig lyst til å undervise i helse- og oppvekstfag, sier Kristine til Yrke.

Hun kom til studiene fra arbeid på hjerteposten på Haukeland universitetssjukehus.

– Det er godt å ha erfaring fra sykehus og pleie. Jeg håper på å kunne bruke mine erfaringer til å forme elevene til aktiv jobb i helsevesenet, sier hun som ønsker å undervise elever i helse- og oppvekstfag.

Mette Døssland vil bli ambulansefaglærer.

– Jeg synes det er givende å undervise, det motiverer meg, sier hun.

– Jeg synes også det er interessant å være sammen med ungdommer, å lære dem bedre å kjenne, fortsetter hun. 

Krevende

Begge har klart studiene ved siden av jobb som sykepleiere. Det har vært krevende, men det har gått.

– Med utdanningen vi tar nå kan vi undervise i 5. til 13. trinn, sier de to.

Litt lenger borti atriet holder PPU-studentene fra byggfag til.

Reidun Sundt er lærer i byggfag på Åsane videregående skole i Bergen, men har manglet PPU. Den er hun fornøyd med at hun straks er ferdig med.

Også Jøran Brekkhus underviser allerede, som lærer ved Bergen tekniske fagskole. Han har bakgrunn som tømrer og fra anleggsbransjen.

– Jeg har som en del av min arbeidsavtale at jeg skulle ta PPU. Nå har jeg gjort det, ikke alt har vært like relevant her, men mye har også vært interessant, sier han om PPU-utdanningen.

 

Burde differensiert

Han mener PPU-studiet burde skilt på dem som allerede jobber som lærere og de som ikke gjør det.

– For meg som allerede er lærer på fagskole blir det litt fjernt å ha praksis på ungdomsskole. På fagskolen er jeg like mye en veileder som en lærer, sier han.

Tor Inge Solaas er lærer på Os videregående på Vg2 anleggsteknikk. Han mener PPU-studiet har vært veldig nyttig.

– Jeg har lært mye om å motivere elever, det har jeg opplevd som matnyttig, det er godt å ha fått basiskunnskap om pedagogikk, selv om studiet har tatt veldig mye tid ved siden av 100 prosent stilling, sier han.

 

Powered by Labrador CMS