De 20 elevene hadde liten peiling på hva de gikk til en uke i sommerferien
Stikkordet de fikk, var de fire årstidene, og hvem hadde trodd at Camilla skulle stilles ut med en halvmeterhøy blomsterdekorasjon på hodet?
Forventningene var ikke så store på forhånd.
– Jeg hadde ikke så mye annet å gjøre denne uka, og det var mamma som foreslo at jeg kunne gå på denne sommer-skolen fordi jeg er kreativ, lyder omkvedet når vi spør. Det tok ikke lang tid før gnisten var tent, og det var full innsats.
Ås videregående skole i Akershus sto som arrangør. De inviterte elever som skal begynne i åttende eller niende klasse i Follo-regionen, til sommerskole for kreative håndverksfag.
Et av målene var at ungdomsskoleelevene skulle bli kjent med ulike spennende, yrkesfaglige utdanningsløpene, og det ble lagt størst vekt på blomsterdekoratør, utstillingsdesign og frisørfaget. Dette er fag som blir å finne sammen i den nye læreplanen som nå utarbeides for vg1. De 20 deltagerne kom fra mange forskjellige skoler og ble delt opp i fire arbeidsgrupper der alle fikk testet alt.
Bøtter
Store bøtter med blomster står på bordene. Det er roser, georginer, brudeslør og mye annet, og for å få et profesjonelt resultat må du kunne mer enn å stappe det ned i en vase. Årstidene bestemmer fargenyansene. Oppgaven nå er å lage vinterlyse buketter, mens de lave oppsatsene skal ha en luftig fornemmelse av vår.
– Det er umulig å holde disse stilkene på plass. Maylin Millot (15) fra Haugjordet ungdomsskole ser etter hjelp. Fremtidsplanene hennes er ikke helt klare, men dekoratør frister. Hvis ikke blir det studiespesialisering fra neste høst.
Anita Hope iler til. Hun er ansatt ved blomsterdekoratørenes opplæringskontor og er leid inn for å undervise ved sommerskolen.
-– Dette er en super anledning til at de unge får prøve seg litt ordentlig. Noen har så godt håndlag at jeg håper de søker seg til faget.
Slår ut håret
Inne i skolens frisørsalong er elevene virkelig i gang med å slå ut håret. Eller for å være mer presis, nå tar de hønsenetting og andre bygningsmaterialer til hjelp for å skape de mest fantasifulle frisyrene.
Men det tok litt tid før de unge forsto at de ikke kunne slippe seg løs med saks og farger etter et lynkurs på noen timer. Her er det knyting, tvinning og fletting som gjelder.
Midt i flokken står Eva Enderud Larsen, som er faglærer i frisørfaget på Ås videregående skole.
– Sommer-skolen er så bra for å markedsføre linjen vår, og jeg håper vi klarer å rekruttere flere til å bli frisør. Jeg er også fornøyd med en nye læreplanen, der form, farge og struktur blir stikkord for fagene som samles.
I salongen lages det stadig nye fletter, og frisyrene vokser. Et av målene er å klargjøre levende modeller til avslutningsutstillingen.
– Jeg har laget mat siden jeg var sju år, og pappa driver indisk restaurant, men her spørs det om kokken går i dass, fleiper Kevin Sharma (13) fra Vestby ungdomsskole. Han synes det er veldig gøy å frisere, og tenker lite på at han er eneste gutten i flokken.
Tar styringen
Elevene har alternert mellom de forskjellige fagene, og siste dagen skal resultatene presenteres i en felles utstilling. Da er det dekoratørene som tar styringen. Vår, vinter, sommer og høst får sin egen monter, og hvem hadde trodd at Eugenie Jacobsen (15) fra Hellerasten ungdomsskole skulle ende opp som reinsdyr med blomster i fanget?
– Vi må få ut hva disse fagene er. Nå er oppfatningen hos mange at de er for skoleleie, og ikke vet hva de skal bli, sier Kristine Norland, som er avdelingsleder for design og håndverk på Ås videregående skole. På sommerskolen har fagfolk innen frisør, blomster og interiørdesign jobbet sammen og fått til et godt resultat.
– Dette er banebrytende med tanke på skolehverdagen neste år, mener Norland.