Ill.foto: Paal Svendsen
Ingen skjerm – ingen inkludering
Debatt: Det er umulig å ha en inkluderende undervisning uten å bruke den digitale verktøykassa.
ADHD Norge og
Dysleksi Norge har med støtte fra Forskningsrådet sett på hvordan medlemmene
deres mellom 9 og 13 år kunne øke selvstendig bruk av digitale verktøy.
Forskningsrapporten konkluderer med at mange elever ikke har tilgang til
nødvendige digitale hjelpemidler i skolehverdagen.
Inkludering er en grunnleggende menneskerett. Prinsippet om
universell utforming gjelder også elever. Alle elever har rett på tilgang til
alt fagstoff, og de skal få vist det de kan. Dette er lovpålagt, og det er stor
enighet om disse prinsippene, både politisk og faglig. Få er uenige i disse
viktige prinsippene, men hva skjer i praksis?
Norsk utdanningspolitikk har vært en pådriver for innføring
og bruk av teknologi i skolen. Det å kunne bruke og forstå digital teknologi er
blitt sett på som essensielt for å fungere i det moderne samfunnslivet. Med
Kunnskapsløftet i 2006 ble det å kunne bruke digitale verktøy definert som en
grunnleggende ferdighet, som skulle inngå i vår basiskompetanse. Innføringen av
teknologi skulle gi økt mangfold av undervisningsmetoder og bedre
tilrettelegging. Læringsaktivitetene skulle fremme kunnskapsproduksjon,
innovasjon og livslang læring.
Tilpasset opplæring er summen av det en skole gjør for å
ivareta mangfoldet i elevgruppa, der også hjelp og støtte er en integrert del.
Inkluderingsarbeidet på en skole har to mål: Å identifisere og redusere det som
kan hindre læring og deltakelse, og gi stadig bedre tilpasset opplæring slik at
læring og deltakelse øker. Mange elever er helt avhengige av digitale verktøy
som fjerner hindringer og bidrar til økt læring og deltakelse.
Samtidig må
elevene ta del i sin egen opplæring og motiveres til å ta i bruk disse digitale
verktøyene. Målet er at de blir selvstendige, for senere å lykkes i utdanning
og arbeid. Bruk av digitale verktøy gir umiddelbar tilbakemelding og tilpasning,
bidrar til samarbeid og dialog, samt anvendes opp mot lese- og
skriveopplæringen. Men … effekten av disse verktøyene er sterkt betinget av
lærerens valg av arbeidsformer, egen digital kompetanse og tilrettelagte
klasserom.
Har det blitt bedre for elever med lese- og skrivevansker,
språkvansker, og/eller konsentrasjonsvansker? Dette varierer. Det er fortsatt
helt avhengig av hvilke lærere eleven har, mange steder. Disse elevene sitter i
alle klasserom. De skal inkluderes, og da må en ha en rik, digital verktøykasse.
Skolene må ha fokus, system og ikke minst kompetanse.
Den digitale verktøykassa
I prosjektet «Den digitale verktøykassa – hvordan lærer jeg
best?» var målet og styrke læringskapasiteten hos barn i alderen 9 til 13 år
som har dysleksi, spesifikke språkvansker (SSV) og ADHD. Disse lærevanskene og
diagnosene blir definert som høyfrekvente vansker og finnes i alle klasserom.
Hovedmålet var å oppmuntre barna til å bli mer selvstendige i sitt
læringsarbeid og å kunne bruke og ha oversikt over sin egen verktøykasse. Slik
kunne barna selv gjøre selvstendige valg av hvilke digitale læringsverktøy de
ville bruke når. Høgskolen i Østfold ved førstelektor Marianne Hagelia gjorde
følgeforskning i prosjektet.
Resultatene
i prosjektet viste store mangler i barnas læringsmiljø: Elevene manglet kjennskap til egne
rettigheter, god digital opplæring, tilrettelagte klasserom, lærere som kjenner
barnas rettigheter, og har den rette digitale kompetansen. For
å oppnå målet om at barna skal bli mer selvstendige i sitt læringsarbeid burde
disse faktorene har vært på plass. Det finnes altså mange elever i
norsk skole som fortsatt sitter uten tilgang til fagstoffet, og uten mulighet
til å få vist det de kan. Dette er brudd på prinsippet om universell utforming,
det er diskriminerende, og det er dyrt.
Norske lærere er pålagt å ha en inkluderende undervisning.
Kommuner og fylkeskommuner har ansvaret for elever med høyfrekvente vansker og
skal ha kompetanse på dette internt. Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og
inkludering skal sikres gjennom tilskuddsordninger og pågår i alle kommuner og
fylkeskommuner. Det er stor faglig enighet om at det er behov for en digital
verktøykasse om en skal lykkes med inkludering.
Det er umulig å ha en inkluderende undervisning uten å bruke den digitale verktøykassa.
Vi møter mange lærere og skoler som virkelig lykkes med
dette arbeidet, men spriket er altfor stort. Fortsatt finnes det mange elever
med lese- og skrivevansker, språkvansker og/eller ADHD som ikke har lydstøtte,
retteprogram, tale til tekst eller tilgang til digitale lærebøker. Det er
umulig å ha en inkluderende undervisning uten å bruke den digitale
verktøykassa. Det må alle skoler ta på alvor. Forskningen til Hagelia viser
store lokale forskjeller. Slik kan det ikke fortsette.
Samtidig dukker det opp politikere som vil fjerne skjermene
fra klasserommene i 1.–4. trinn. Da må dere samtidig si at dere er motstandere
av å inkludere alle elever. Hvis en skal få til en inkluderende praksis i alle
klasserom, må politikerne holde fingrene av fatet. Profesjonelle lærere må få
lov til å ha en velfylt verktøykasse. Bevilg nok midler slik at skolene både
kan skaffe nok analoge og også gode, digitale ressurser.
Nei til skjerm er det samme som å si nei til inkludering.