Inspirasjon: Fengende rim og rullende rytmer kan skape liv og røre i barnekropper. Ta en koffert og pakk for en reise til sang-, rim- og regleland.
Trude AnetteBrendelandbarnehagelærer, forfatter og foredragsholder og står bak fantasifantasten.no.
PublisertSist oppdatert
Annonse
En musikalsk koffert kan inneholde ressurser som får fram
sang- og dansegleden i barnegruppa. Det kan være en liten musikkspiller,
sangkort, instrumenter og rim- og regletekster av ulike slag. Noen dansesjal i
tyll eller organsa gjør dansen til en spektakulær fargefest. Ved å finne rytmen
sammen blir det sving på språktilegnelsen.
Annonse
Rim og regler er en mellommenneskelig urkilde til rytmisk
aktivitet. Du kan samle ti muntlige regler til kofferten – gjerne slike man kan
lage bevegelser til. Søk på internett etter regler og rim som virkelig svinger,
eller bruk rytmiske vers fra sanger eller bøker. Det er ekstra spennende å
utnytte repertoaret til menneskelige kilder, som besteforeldre og garvede
barnehageansatte. Konkretiser reglene for barna ved hjelp av ting og legg dem i
et regleskrin som barna kan trekke fra. Det er best å kunne rimene utenat, men
hvis hukommelsen trenger hjelp, kan du notere tekstene og legge dem sammen med
konkretene i skrinet.
For ekstra lekenhet kan det gjerne høre med en rollefigur
til kofferten. Legg oppi en hatt, en sløyfe eller et enkelt plagg som kan vekke
figuren til live. Figuren bør ha et navn som svinger like mye som det hun/han
byr på – Trudelude Rantantan Chikaboombangbang, Sture Lure Singstar eller Rotta
Rumba Rattata. En slik figur kan komme vandrende med rytmekofferten i planlagte
samlingsstunder, eller dukke opp i spontane øyeblikk. Det kan være å møte barna
på stien i skogen, skape liv midt i utetiden eller forgylle øyeblikket mens
barna venter på frukten.
Finn noen fengende sanger og presenter dem i form av
sangkort eller konkreter til kofferten. Lag en fiskestang med klype i enden og
skap litt spenning ved at barna kan fiske hver sin sang. Ved å vende kofferten
og slenge over et stoff som gir assosiasjoner til havet, får man en liten
fiskedam med sangskatter.
Plipp, plopp og plaske (barna gjentar)
Nå skal …. fiske (barna gjentar)
Vente, vente, vente, ahhhh
Dra, dra, dra, dra, draaaa (sammen mens vi klapper på lårene og hever hendene i været)
Hvilken sang, hvilken sang
vil vi synge dagen lang? (sammen mens vi klapper i hendene)