Lag liv og røre med en fengende rytmekoffert

Inspirasjon: Fengende rim og rullende rytmer kan skape liv og røre i barnekropper. Ta en koffert og pakk for en reise til sang-, rim- og regleland.

Publisert

En musikalsk koffert kan inneholde ressurser som får fram sang- og dansegleden i barnegruppa. Det kan være en liten musikkspiller, sangkort, instrumenter og rim- og regletekster av ulike slag. Noen dansesjal i tyll eller organsa gjør dansen til en spektakulær fargefest. Ved å finne rytmen sammen blir det sving på språktilegnelsen.

Rim og regler er en mellommenneskelig urkilde til rytmisk aktivitet. Du kan samle ti muntlige regler til kofferten – gjerne slike man kan lage bevegelser til. Søk på internett etter regler og rim som virkelig svinger, eller bruk rytmiske vers fra sanger eller bøker. Det er ekstra spennende å utnytte repertoaret til menneskelige kilder, som besteforeldre og garvede barnehageansatte. Konkretiser reglene for barna ved hjelp av ting og legg dem i et regleskrin som barna kan trekke fra. Det er best å kunne rimene utenat, men hvis hukommelsen trenger hjelp, kan du notere tekstene og legge dem sammen med konkretene i skrinet.

For ekstra lekenhet kan det gjerne høre med en rollefigur til kofferten. Legg oppi en hatt, en sløyfe eller et enkelt plagg som kan vekke figuren til live. Figuren bør ha et navn som svinger like mye som det hun/han byr på – Trudelude Rantantan Chikaboombangbang, Sture Lure Singstar eller Rotta Rumba Rattata. En slik figur kan komme vandrende med rytmekofferten i planlagte samlingsstunder, eller dukke opp i spontane øyeblikk. Det kan være å møte barna på stien i skogen, skape liv midt i utetiden eller forgylle øyeblikket mens barna venter på frukten.

Finn noen fengende sanger og presenter dem i form av sangkort eller konkreter til kofferten. Lag en fiskestang med klype i enden og skap litt spenning ved at barna kan fiske hver sin sang. Ved å vende kofferten og slenge over et stoff som gir assosiasjoner til havet, får man en liten fiskedam med sangskatter.

Plipp, plopp og plaske (barna gjentar)

Nå skal …. fiske (barna gjentar)

Vente, vente, vente, ahhhh

Dra, dra, dra, dra, draaaa (sammen mens vi klapper på lårene og hever hendene i været)

Hvilken sang, hvilken sang

vil vi synge dagen lang? (sammen mens vi klapper i hendene)

En musikalsk koffert kan inneholde ressurser som får fram sang- og dansegleden i barnegruppa. Det kan være en liten musikkspiller, sangkort, instrumenter og rim- og regletekster av ulike slag. Noen dansesjal i tyll, eller organza gjør dansen til en spektakulær fargefest. Ved å finne rytmen sammen, blir det sving på språktilegnelsen.
Rim og regler er en mellommenneskelig urkilde til rytmisk aktivitet. Du kan samle ti muntlige regler til kofferten – gjerne slike man kan lage bevegelser til. . Søk på internett etter regler og rim som virkelig svinger, eller bruk rytmiske vers fra sanger eller bøker. Det er ekstra spennende å utnytte repertoaret til menneskelige kilder, som besteforeldre og garvede barnehageansatte. Konkretiser reglene for barna ved hjelp av en ting og legg dem i et regleskrin som barna kan trekke fra. Det er best å kunne rimene utenat, men hvis hukommelsen trenger hjelp kan du notere tekstene og legge dem med konkretene i skrinet.
For ekstra lekenhet kan det gjerne høre med en rollefigur til kofferten. Legg oppi en hatt, en sløyfe eller et enkelt plagg som kan vekke figuren til live. Figuren bør ha et navn som svinger like mye som det hun/han byr på – Trudelude Rantantan Chikaboombangbang, Sture Lure Singstar eller Rotta Rumba Rattata. En slik figur kan komme vandrende med rytmekofferten i planlagte samlingsstunder, eller dukke opp i spontane øyeblikk. Det kan være å møte barna på stien i skogen, skape liv midt i utetiden eller forgylle øyeblikket mens barna venter på frukten.
Finn noen fengende sanger og presenter dem i form av sangkort eller konkreter til kofferten. Lag en fiskestang med klype i enden og skap litt spenning ved at barna kan fiske hver sin sang. Ved å vende kofferten og slenge over et stoff som gir assosiasjoner til havet, får man en liten fiskedam med sangskatter.

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS