Oslo Høyre: Byrådet burde prioritert lærere framfor skolemat
– Flere av skolene i Oslo oppfyller ikke lærernormen. Da er det vanvittig å prioritere de store pengene på skolemat og aktivitetsskole, sier Mehmet Kaan Inan i Oslo Høyre. Men den logikken kjøper ikke skolebyråden.
– Igjen er elevene den største taperen i Oslo-budsjettet. Det eneste byrådet prioriterer i år er skolemat og en urettferdig ordning for aktivitetsskole. De gir elevene brød og sirkus, mens det elevene egentlig trenger er bedre oppfølging og mer undervisning etter lang tid med hjemmeskole og korona. Dette er helt vanvittig og uforsvarlig, sier Mehmet Kaan Inan, skolepolitisk talsperson for Oslo Høyre.
Onsdag la byrådet i Oslo frem sitt forslag til budsjett for 2022. Inan sitter i Kultur- og utdanningsutvalget som nå skal diskutere forslaget. Budsjettet skal vedtas i desember.
Inan mener byrådets budsjettforslag er et urovekkende signal til alle foreldre i Oslo.
– Etter flere rapporter som viser at Osloskolen går i feil retning, velger byrådet å gi elevene noen tørre brødskiver med svett gulost og et eple. Arbeiderpartiet og SV har ingen ambisjoner på vegne av elevene. Gi heller skolene midler til ekstratimer i naturfag, matematikk og norsk eller flere lærere. Den store utfordringen i Osloskolen er ikke at elevene mangler matpakke, sier Mehmet Kaan Inan.
Oppfyller ikke lærernormen
Finansbyråd Einar Willhelmsen fra Miljøpartiet De Grønne sa i sin finanstale i rådhuset 22. september at Osloskolen har fått 900 flere lærere. Men det imponerer ikke Inan:
– Drøyt halvparten av de nye lærerne i Oslo-skolen er finansiert av staten. Og siden staten har tatt en stor del av regninga, så mener vi at kommunen ikke gjør nok. Alt for mange skoler oppfyller ikke lærernormen. Men i stedet for å bruke penger på flere lærere, går budsjettmidlene til skolemat og andre unødvendige prioriteringer, sier han.
Ifølge budsjettforslaget skal tilbudet om skolemat gå av helsebudsjettet. Men at pengene går fra en annen budsjettpost fritar ikke byrådet for ansvaret for å prioritere, innenfor et samlet budsjett for Oslo kommune, mener Inan.
– Hvis byrådet mener at flere lærere er viktigere enn skolemat, så kunne de prioritert det. Det gjør de ikke. De store pengene settes av til skolemat og aktivitetsskole.
Kritiske til oppkjøp av private barnehager
I byrådets forslag til budsjett for 2021 er det også planlagt oppkjøp av to private barnehager. Til oppkjøpet er det satt av 137 millioner kroner. Det er Oslo Høyre også kritiske til.
– Dette er sløseri med skattebetalernes penger. Arbeiderpartiet og SV er mer opptatt av sin allergi mot private, fremfor å gi bedre barnehager til barna våre. Konsekvensen av å gå til kamp mot de private barnehagene, er at man over tid vil få dårligere barnehager i hele byen og at pengene de bruker på dette, kunne gått til langt viktigere formål som for eksempel sikre et bedre mattilbud til barna i barnehagen, sier Inan.
Les også: – SV: Frykter ikke et koseskole-stempel
– Prioriterer både skolemat og lærere
Skolebyråd Inga Marte Thorkildsen sier til Utdanningsnytt, at pengene til skolemat går av helsebudsjettet og at det ikke er snakk om penger som kunne vært brukt på flere lærere i skolen.
– Det handler ikke om enten mat eller lærere, slik Høyre forsøker å framstille det. Det rødgrønne byrådet prioriterer begge deler, både lærer og skolemat, sier Thorkildsen.
Hun legger til at skolemat handler om langt mer enn bare ernæring.
Les også: Rødgrønt flertall for Ap, Sp og SV: Dette er de enige om i utdanningspolitikken
– Vi har allerede testet ut en ordning med skolemat på flere skoler. Tilbakemeldingene vi har fått er at skolemåltidet har stor betydning for læringsmiljøet på skolen, noe som igjen har innvirkning på barnas læring. Det rødgrønne byrådet har et mye bredere syn på hva læring er enn det Høyre har, sier Thorkildsen.
Om gratis aktivitetsskole sier Thorkildsen at byrådet vil at alle barn skal ha tilgang på aktivitetsskole uavhengig av foreldrenes økonomi. Erfaringen er at deltakelsen øker kraftig der barna har fått tilbud om en gratis halvdagsplass. Derfor utvides nå ordningen til å gjelde elever på 2. og 3. trinn.