John Hattie
Ingar Storfjell
Et gjensyn med John Hattie
Innspill: John Hattie er tilbake med oppfølgeren til enkeltboka som har påvirket norsk skolepolitikk aller mest.
I min bok Vitnemålsfabrikken handler ett kapittel om Hattie og hans bøker om synlig læring. Jeg så
det som umulig å skrive en bok om norsk skole i 2023 uten. For det er mitt
inntrykk at dette er boka som har hatt størst innflytelse på norske
utdanningsmyndigheter. I 2022 publiserte forskningsprosjektet POLNET ved UiO resultater som understøtter dette inntrykket. Hatties Synlig Læring er den mest brukte kilden i forarbeidene
til LK20, sammen med OECD og Danish Clearinghouse.
I min analyse skriver jeg at det som preger Hatties arbeid
er en motsetning. Han presenterer entydige konklusjoner ved bruk av rangeringslister,
barometre og – nytt av året – termometer. Samtidig gir han, i selve teksten, inntrykk
av å ha stor forståelse for kompleksiteten i både læring og læreryrket. Den nye
boka – the Sequel – vektlegger tydeligere den sistnevnte dimensjonen enn
originalen.
Når Hattie skriver om undervisningsplanlegging er han
god. Han har rett i at dette gjøres best ved å starte med målet; altså det
elevene skal lære. At det skal være samsvar mellom mål, metoder og vurdering,
er kjernen i Hatties nye modell. Modellen er sentrert rundt begrepet Intentional
Alignment, og dette er hvordan god undervisning planlegges.
Men ingenting av dette er revolusjonerende. Når
Hattie gir eksempler på hvordan hans modell har ført til stor framgang på ulike
skoler, er det derfor rimelig å anta at utgangspunktet for disse skolene var at
dette ikke ble gjort. Slik er det ikke i de fleste norske klasserom.
Hattie setter av et helt kapittel til kritikken av
egen forskning. Her er han innom det som er hovedproblemet med hans metode; at
den innbyr til å betrakte de ulike elementene han rangerer som uavhengige av
hverandre. Han fastslår at hans opprinnelige bok faktisk handlet om sammenhengen
mellom de ulike aspektene han har undersøkt, og medgir at kritikerne har rett,
hvis effekten av hans arbeid er at disse oppfattes som isolerte elementer.
Dessverre for Hattie er det nettopp det effekten har
vært. Siden han inkluderte lister av faktorer, rangert etter effekt på elevenes
resultater, er det som forventet. Verken forskningskompetanse, undervisningskompetanse
eller viljen til å bedrive nærlesning av en omfattende, statistikkbasert bok, er
utbredt. Det vet Hattie. I introduksjonen til the Sequel skriver han om hvordan
hans kone ikke kunne forstå at noen kom til å ville lese boka. Han har
derfor selv skapt det han kaller feiltolkningen av hans funn. Han forsøker å unngå denne problematikken ved
å utelate rangeringen i den nye boka, men den videreføres ved de tallfesta
effektstørrelsene.
Er man interessert i skole bør man lese Hattie også
denne gang. Det er vanskelig å mene sterkt om skolen uten å ha kjennskap til
Hatties forskning, og hvilke politiske implikasjoner den har hatt i Norge.
Alle
lesere oppfordres likevel til å lese nøye, før man bruker Hattie til å fastslå hva
som virker og ikke virker i skolen.