Olaussen er nestleder i Foreldreutvalget for grunnopplæringen
(FUG) og mor til to barn. Ett på barnetrinnet og ett på ungdomstrinnet.
Hun er fra Nordreisa i Nord-Troms og hadde selv samisk på skolen.
– Foreldrene mine valgte at jeg skulle ha samisk
språkopplæring, noe jeg er veldig glad for, sier hun.
Men i ettertid har hun forstått at hun på grunn av dette mistet
mangfoldige timer med annen undervisning.
– Gjennom flere år mistet jeg mye engelskundervisning, og
også matte, naturfag og norsk. Timer som de andre i klassen fikk, mens jeg
hadde samisk, sier Olaussen.
Valgt det bort for egne barn
Slik er nemlig systemet. Elever som tar samisk, kvensk
eller finsk som andrespråk må ofte ut av klassens ordinære undervisning for å
få disse timene.
Ifølge Utdanningsdirektoratet skal to tredjedeler av denne
undervisningen tas fra norsktimer. Resten må tas fra andre fag eller legges til
som ekstra undervisning.
Dette systemet gjør at elevene går glipp av mange timer med
undervisning som resten av klassen får.
Johanne Olaussen, som nå bor i Oslo, har på grunn av dette
valgt bort samisk språkopplæring for egne barn, selv om hun skulle ønske de
kunne fått det.
– Barna mine skal, når de starter på ungdomsskolen, selv få
lov til å velge om de vil ha samisk eller ikke.
– Fordi dette vil gå utover tilbudet de får i andre fag?
– Ja. Selv om en elev med samisk språkopplæring kan miste
mange timer med undervisning i andre fag, blir de målt på det samme. Det betyr
at de må jobbe ekstra hardt i andre fag. De får samme vurdering, også med
karakterer, selv om de i enkelte fag kanskje bare har hatt halvparten av
undervisningen som de andre i klassen har fått, sier Olaussen.
Samisk istedenfor lekestasjoner
Hun forteller at hun nylig fikk se ukeplanen til to barn hun
er i familie med, hvor disse har valgt samisk for barna.
– Den ene av dem hadde samisk i de timene hvor de andre
barna hadde lekestasjoner. Det gjør meg litt trist, rett og slett. Mens det
andre barnet mistet timer i KRLE, engelsk og norsk, sier Olaussen.
Hun peker også på et annet problem, og det er at dersom
barna hennes skulle hatt samisk språkopplæring i Oslo, måtte de blitt fraktet
til den samiske skolen for disse timene.
– Det hadde gått med over en time i transport fram og
tilbake, i tillegg til de to timene med undervisning. Det ville ført til enda
mer tapt undervisning med sin egen klasse, sier Olaussen.
– Strukturell hindring
Lukas Espenes Kosner er stipendiat ved Institutt for
lærerutdanning og pedagogikk ved Norges arktiske universitet. Han har forsket
på hva som påvirker valg av fagene samisk, kvensk eller finsk som
andrespråk.
– Måten det organiseres på i dag utgjør en strukturell
hindring som kan gjøre det vanskelig for elever, lærere og skoleadministrasjoner å
få til et fullverdig opplæringstilbud, sier Kosner.
Han viser til et rundskriv fra Utdanningsdirektoratet som
har fått avgjørende betydning for hvordan denne undervisningen løses lokalt på
den enkelte skole.
I løpet av barnetrinnet skal elever med samisk, kvensk eller
finsk som andrespråk få minst 608 undervisningstimer. To tredjedeler av timene
skal tas fra norskundervisningen. Mens 190 timer enten skal komme i tillegg til
annen undervisning, eller tas fra andre fag.
– Det er dette som fort skaper overlapp i timeplanen for
disse elevene, sier Kosner.
Det betyr at elever tas ut av klassen i for eksempel engelsk
eller matematikk for å få språkopplæring.
Dette skriver Utdanningsdirektoratet
I «Fag- og timefordeling og tilbudsstruktur for
Kunnskapsløftet» står det følgende om hvordan samisk, kvensk eller finsk på
barnetrinnet skal organiseres:
Elever som har opplæring i samisk, kvensk eller finsk skal ha minst 1562 timer samlet i første- og andrespråket fordelt på minst 954 timer til førstespråket og minst 608 timer til andrespråket. Dette er 190 timer mer enn ordinære elever har i norsk. Organiseringen av opplæringen i samisk, kvensk eller finsk kan gjøres på ulike måter:
- Elever med samisk, kvensk eller finsk kan ha 190 timer mer enn ordinære elever (samlet timetall 5234 + 190 = 5424).
- Den ordinære ordningen med inntil 10 prosent fleksibilitet kan brukes til opplæring i samisk, kvensk eller finsk.
- Ordningene i punkt 1 og punkt 2 kan kombineres: Bruk av inntil 10 prosent omdisponering fra andre fag kan kombineres med tilleggstimer.
Kilde: Fag og timefordeling og tilbudsstruktur for Kunnskapsløftet.
– Ingen kvikk fiks
Han forteller at dersom klassen gjør noe veldig gøy eller
spennende i en time disse elevene skal få undervisning i andrespråk, kan det
føre til at både elevene og lærerne velger bort andrespråkundervisningen for at
elevene heller skal få være med i klassen.
«Minoritetsspråkundervisning kan derfor bli «utkonkurrert»
av ulike aktiviteter som foregår i elevenes ordinære klasser, som diverse
klasseprosjekter, skoleturer, prøver eller innføring av viktige tema i andre
fag», skriver Kosner i en kronikk på forskersonen.no.
– Og dersom timer til samisk, kvensk eller finsk
språkopplæring tas fra andre fag, kan det føre til at disse elvene over tid
mister mye undervisning av annet fagstoff, sier Kosner.
Han understreker at dette problemet ikke er kritikk av
verken lærere eller skoleadministrasjoner.
– De gjør som regel sitt beste for å få denne timekabalen
til å gå opp og legge til rette på best mulig måte. Men den organisatoriske
rammen skaper utfordringer for både elevene og skolene, sier Kosner.
– Hva er løsningen?
– Jeg har ingen fasit på det, for det finnes ingen kvikk
fiks. Det er viktig å få til en bedre strukturell ramme på nasjonalt nivå. Jeg
mener at det trenges en dialog mellom representanter fra politiske rekker,
UH-sektoren, Utdanningsdirektoratet, elever, foreldre, lærere og skoleledere,
slik at vi kan få til et system som ivaretar elevenes språkrettigheter på en
bedre måte enn nå.
– Må gjennomgå dagens praksis
Johanne Olaussen peker også på at det må være mulig å få til et bedre system for
denne opplæringen. Blant annet viser hun til et eksempel fra Kåfjord, hvor de
har valgt at de andre elevene har fordypning i norsk i de timene hvor noen har
samisk, finsk eller kvensk.
– Det er en veldig mye bedre måte å organisere det på, for
da taper ikke disse elevene annen ordinær undervisning, sier hun.
Hun viser til at dette fungerer langt bedre på videregående,
hvor det ikke er nødvendig å ta disse timene fra annen undervisning.
– Dette er et strukturelt problem i grunnskolen. Jeg tror
ikke man har tenkt skikkelig gjennom konsekvensene av å gjøre det sånn. Jeg vil
oppfordre departementet og direktoratet til, sammen med Sametinget, om å ta en
gjennomgang av dagens praksis og se på hvordan man kan organisere dette på en
bedre måte som ivaretar barna sine behov, sier Olaussen
Hun skulle ønske det var vilje til å endre systemet, slik
kostnaden ikke ble så stor for de elevene som ønsker slik språkopplæring.
– For det er viktig å føre språket videre og få nye
språkbærere, avslutter Olaussen.