Ill.foto: Mostphotos
Fasten før festen – mer enn mindre mat
Debatt: Økt kunnskap kan gjøre det lettere for læreren å innta rollen som støttespiller for elevene i forbindelse med faste og ramadan.
«Er
du sliten? Ta deg litt vann! Jeg lover at jeg ikke skal fortelle det til mora
di», sier en litt bekymret lærer til eleven som har tatt mål av seg til å
begynne å praktisere faste i skoletiden.
Denne
uken går vi inn i ramadan, ofte omtalt som muslimenes fastemåned. Denne måneden
opplever mange muslimske elever at skolen og lærere blir ekstra oppmerksomme på
islam og elever som velger å avstå fra mat i skoletiden. Men hva går
bekymringen til læreren som vil gi eleven litt vann ut på? Læreren er usikker
på om det er eleven selv som har valgt å avstå fra mat i ramadan, eller om det
er et press hjemmefra. Det er en legitim bekymring. I skolen ønsker vi
oppmerksomme lærere som er opptatt av barnas beste, elevenes energinivå og
konsentrasjonsevne.
Gjennom
forskningsprosjektet FAITHED snakket vi med mange muslimske barn og ungdommer i Norge om deres erfaringer i
moskeer og i skolen. Her finner vi uttalt at det gjerne er dem selv som ønsker
å prøve ut fasting. Foreldrene deres, derimot, deler ofte lærernes bekymring om
at fasten skal gå utover skole og skolearbeid. De sender gjerne med en ekstra
nistepakke for å unngå nettopp det. Når det er sagt, er det viktig for
foreldrene at barna deres faktisk opplever frihet til å kunne utøve religionen
sin, også på skolen.
Fordi
det fastes i ramadan, er det fort gjort å sette likhetstegn mellom ramadan og
faste. Kanskje kommer det også av hvordan ramadan er omtalt i media og i
TV-program som mange av oss bruker i KRLE-undervisning (for eksempel «På tro og
Are»). Ramadan er altså navnet på måneden fasten (som på arabisk heter saum)
finner sted. For mange av de muslimske elevene våre er ramadan mer enn faste,
og faste vil være mye mer enn ‘mindre mat’. Dette vil også barn og ungdommer
som ikke faster, verken helt eller delvis, kunne erfare. For ramadan er en
spesiell tid som gir barn og unge verdifulle og positive erfaringer. Og
disse mener vi det er viktig for lærere å kjenne til.
At
det fastes i ramadan er altså kjent, men hvorfor? Dette spør også medelevene
til de muslimske barna og ungdommene om; «Hvorfor spiser du ikke?». Det er
ingen plikt for barn å faste i måneden ramadan, og kanskje holder mor og far
tilbake. Så, hvis det ikke er på foreldrenes oppfordring, hva ligger da bak
ønsket om å prøve det ut?
Indre fokus
Det
å avstå fra mat i perioder går for mange muslimer sammen med en mulighet til å
vende blikket innover og forsøke å bli en bedre (religiøs) versjon av seg selv.
«Sett deg delmål for ramadan», sier en av lærerne i en moské vi besøkte. Å
utøve takknemlighet er et eksempel på nettopp dette, forteller ungdommer vi
intervjuet.
Andre
trekker frem Koranens rolle under ramadan. Ifølge islamsk tradisjon er dette
den måneden hvor profeten Muhammed mottok den første åpenbaring av Koranen.
Derfor er lesing av Koranen sentralt under ramadan, både i moskéene og for den
enkelte muslim. Selv de elevene som ikke selv leser, kan oppleve at det er
større oppmerksomhet og flere handlinger knyttet til Koranen enn ellers i
året.
Å
høre til et sosialt fellesskap og bli voksen
Et
viktig møtepunkt under ramadan å «bryte» fasten. Dette gjøres gjerne på
kveldstid i fellesskap med familie og venner. Fra tidlig alder er mange av våre
elever med når foreldre, eldre søsken og utvidet familie både starter og
avslutter dagene med slike sosiale måltider. Det er altså en periode preget av
samvær med andre, ofte innrammet i en høytidsstemning. At barnet vil faste, kan
altså ses i sammenheng med et ønske om å ta del i familiens opplevelser. Men
det å faste noen dager, eller deler av dagene, handler også om å bevege seg mot
det å bli voksen.
For idealet for voksne er å overholde hele fasten, og dette
idealet ønsker mange unge muslimer gradvis å nærme seg. Ungdommer forteller at
flere i vennegruppen kanskje skal faste for første gang. De holder hverandre
oppdatert gjennom dagen, før de sammen bryter fasten når kvelden kommer.
Solidaritet
og medmenneskelighet
Flere
moskéer har egne opplegg under ramadan, og noen elever tilbringer mer tid der
enn de vanligvis gjør. Mens enkelte moskéer har aktiviteter der barna lager
hilsener på kort og tegner og fargelegger lykter, arrangerer andre konkurranser
og feiringer av barnas oppnåelser. Eksempler på dette er bokstavinnlæring og
lesing av suraer. Ekstra stas er det når det vanker premier i disse
konkurransene.
Flere
er også opptatt av å bruke ramadan til å rette fokus mot situasjoner og grupper
utover ens egen nære kontekst. Dette kan for eksempel komme til uttrykk når
barna i moskéen bistår med å lage mat som gis til trengende ikke-muslimer. I
enkelte moskeer rettes undervisningen mot globalt medborgerskap og det å kunne
ta den andres perspektiv. Å vise empati og omsorg for andre som ikke er like
heldige, er et tilbakevendende tema i samtalene om ramadan.
Fasten
skjer før festen
«Jeg
gleder meg til id, men det er litt dumt at ramadan snart er over også», sa en
av lærerne i en moské vi besøkte. Id al-fitr, fastebrytningsfesten som
følger ramadan, har blitt en del av høytidsmarkeringene ved mange skoler og
barnehager. Kanskje har vi oversett at ramadan er en måned med verdi i seg
selv. Det er ikke bare en tung bør for en pliktoppfyllende muslim. Det er også
fellesskap og feiring, omsorg og mestring. Det betyr ikke at alt utelukkende er
positivt. Noen savner et fellesskap å være sammen med. Andre synes det er
slitsomt å overholde fasten. Kanskje vil noen ungdommer stikke innom kantina
eller butikken etter skolen, før de drar hjem til mamma og pappa.
Å
være en støttespiller for elevene
Lærere
vil møte elever og foreldre som har ulike erfaringer med faste og med ramadan.
I vår undersøkelse fant vi et stort ønske blant muslimske foreldrene om
samarbeid med skolen i forbindelse med ramadan. Å spørre foreldrene om de har
noen spesielle tradisjoner kan bidra til at hjem og skole danner et støttende
team rundt eleven.
Nettopp
det kunne læreren vi siterte innledningsvis, ha erfart dersom kontakt med
foreldrene hadde vært etablert. Mer kunnskap om elevene vil gjøre at
oppmerksomheten rettes mot det er viktig for dem, og kommunikasjon om barnas
beste, energinivå og konsentrasjonsevne blir lettere. En jente i tenårene fortalte
at læreren hennes for første gang hadde spurt henne om islam i forbindelse med
ramadan. Læreren lurte på om hun skulle faste – «for hvis du skal det, så kan
jeg forklare de andre lærerne hvorfor du er litt sliten».
Dette trekkes frem
som en god opplevelse av denne jenta, for læreren visste faktisk at det var
ramadan. Eleven fikk sette ord på hvordan ramadan ville få innvirkning på
hennes liv. Lærerens omsorg ble formidlet slik at eleven anså henne som en
trygg støttespiller. Kanskje vil kunnskap om ramadans ulike sider gjøre det
lettere for oss å innta denne rollen?