Ill.foto: Mostphotos
Framtidas barnehage – fleire hender eller fleire barnehagelærarar?
Debatt: Kravet om auka bemanning må ikkje gå på bekostning av statusen til barnehagelæraryrket.
Viss ein kunne spå, korleis ville då
framtidas barnehage sjå ut? Vil det vere fleire tilsette eller fleire
barnehagelærarar og auka kompetanse? I diskusjonen som pågår i barnehagefeltet
om dagen kan det sjå ut som at dette er to motsetnadar, medan eg gjerne vil seie som Ole Brumm, «ja takk, begge deler». Men kva viss ein må velje? Då går eg for
fleire barnehagelærarar og meir kompetanse.
Barnehagedagen 2023 hadde fokus på «Liten
og stor» – betydninga av fleire tilsette i barnehagen. Kunnskapsminister Tonje
Brenna har fått mykje kritikk for si helsing til barnehagefeltet denne dagen
(Mejlbo, 2023). Det er særleg denne uttalelsen som har motteke kritikk: «Vi vet at de ansattes kompetanse er avgjørende for kvaliteten
på barnehagetilbudet. Derfor ønsker regjeringen at flere er fagarbeidere og
barnehagelærere og vi styrker satsingen på etter- og videreutdanningstilbudet
for alle barnehageansatte».
Både
barnehagelærarar og styrarar ser ut til å uttrykke at dei først og fremst treng
«fleire hender», uavhengig av utdanningsbakgrunn, og at fleire barnehagelærarar
vil føre til meir plantid, og dermed tid vekke frå barna. Det blir også uttrykt
ei bekymring for låge søkartal til barnehagelærarutdanninga (BLU) og at
statusen til barnehageyrket og barnehagelærarar er låg. Dei ser også behovet
for auka kompetanse, men etter at «fleire hender» er på plass.
For meg
blir dette eit paradoks. Korleis kan eit fokus på at
tal hender i barnehagen er viktigare enn å få fleire med
barnehagelærarutdanning, auke statusen til barnehagelærarar? Korleis kan eit
slikt fokus få fleire til å sjå nytten av å søke seg til BLU og ta ein
bachelorgrad nettopp for å jobbe i barnehage? Kan ein ikkje risikere at kravet
om at auka bemanning går før fleire barnehagelærarar og auka kompetanse er med
på å nettopp undergrave behovet for fleire barnehagelærarar? Kan ein ikkje då
risikere at spørsmålet som eg fekk då eg tok førskulelærarutdanning tilbake i
2007-2010 og som mine studentar i dag seier dei framleis får, blir endå meir
aktuelt? «Treng ein verkeleg utdanning for å jobbe i barnehage?»
Eg skjønnar frustrasjonen til dei barnehagetilsette, og eg ser absolutt at det er behov for auka bemanning gjennom heile dagen for å
kunne møte dei ulike barna sine behov og for å kunne møte alle dei krava som er
stilt til barnehagen gjennom mellom anna rammeplan og ulike styringsdokument.
Auka bemanning må ikkje gå på bekostning av statusen til yrket
Eg håpar at også Tonje Brenna ser dette behovet. Men me må passe oss slik at ikkje
behovet for auka bemanning går på bekostning av nettopp auka status for
barnehagelærarar. På landsbasis såg me ein nedgang i tal studentar som søkte BLU
hausten 2022 (Tresse, 2022), og på Campus Sogndal er det no under 20
førsteårsstudentar. Samtidig skrik barnehagar etter både fleire
barnehagelærarar og vikarar.
Dei siste åra, og kanskje særleg under Covid-19
pandemien, har det vore mykje negativ omtale knytt til det å jobbe i barnehage.
Eg er redd for at å i hovudsak ha eit negativt fokus på det å jobbe i
barnehage, ikkje bidreg til å auke søkartala til BLU eller til å skaffe
«fleire hender» til barnehagen.
Eg har spurt studentar ved BLU på
Høgskulen på Vestlandet, Campus Sogndal om korleis framtidas barnehage vil sjå
ut. Studentane ser mellom anna for seg at det vil bli auka krav til barnehagen,
tydlegare krav om leiing og kompetanse, høgare bemanningsnorm og auka plantid,
meir bevisst bruk av leiingsteori og organisasjonsteori, ei tydlegare
leiarrolle, høgare krav til utdanning, tydlegare skilje mellom stillingar, heva
status, fleire faglærde, meir bevisst bruk av fagspråk og meir kritisk
refleksjon over eigen praksis.
Dette er som musikk i øyrene for ein faglærar
som forskar på leiing og kompetanseheving i barnehagen. Og lat oss håpe at
deira framtidsspådommar blir verkelegheit.
Engasjerte studentar
I den lokale nettavisa porten.no har Kristin
Vee (2022) intervjua fire sisteårsstudentar på campus
Sogndal, som ifølge Vee «struttar av glede, engasjement og motivasjon for
det framtidige yrket dei har valt». Studentane trekk fram kor viktig det blir
for dei når dei byrjar å jobbe i barnehage at deira medarbeidarar viser glede
og engasjement for den daglege jobben dei gjer. Student Lars Kristian Garnes
seier til dømes at det er «mykje kjekt du kan drive med i barnehage innanfor
dine interesser og likevel halde rammeplan».
Eg ønskjer fleire slike saker
velkommen og ikkje minst fleire slike studentar og eit auka fokus på kor viktig
det er å ta ei utdanning for å kunne gje barn eit best mogleg pedagogisk
tilbod. For barnehagen er det første steget på
utdanningsløpet til barna.
Skal du jobbe som barnehagelærar, må du kunne meir
enn å passe barn – du treng mellom anna kompetanse i korleis barnet utviklar
seg, individuelt og i gruppe, og korleis legge best mogleg til rette for dette,
du skal leie både ufaglærde og faglærde medarbeidarar, du skal samarbeide med
foreldre med alle sine ulike bakgrunnar, erfaringar og forventningar, og du
skal samarbeide med eksterne instansar og lokalmiljø. Dette krev meir
enn at du har to hender.
Referansar: