Foto: Jane Rodenbusch
Hvordan lærer vi elevene at motgang ikke er så farlig?
Debatt: Foresatte skjermer barna sine fra alt som oppleves som ubehagelig.
Elevene mine skulle løse en oppgave. Vi gjennomgikk gode teknikker, og jeg lagde et veldig detaljert vurderingsskjema og skrev en individuell tilbakemelding til hver elev om besvarelsen deres og hva de kan jobbe videre med.
Det var mange gode presentasjoner, men som alltid
var det noen som ikke gjorde det så bra denne gangen. En av vurderingene var
spesielt lav. På ettermiddagen fikk jeg flere lange meldinger fra en foresatt.
Om jeg hadde kommunisert vurderingskriteriene godt nok? Om vi hadde øvd på
presentasjoner i timen? At eleven hadde øvd mye hjemme og at det var rart at vurderingen
ble så lav. Foresatte mente det måtte være noe feil med vurderingspraksisen
min, for dette kunne ikke stemme. De syntes det var demotiverende for eleven å få
en så lav vurdering når jobben min var å motivere elevene.
Foreldrearbeid tar stadig mer tid
Jeg bruker ekstremt
mye av min tid på slike henvendelser. Foreldrearbeidet utgjør en stadig større
del av jobben min. Slik var det ikke før. Foreldrene har en mening om alt,
særlig når det gjelder vurderinger. Og det er jo fint at de bryr seg og er
involvert i barnas liv. Men hvordan lærer vi barna at de må ta ansvar for egen
læring og sin egen framtid, slik det står i læreplanen: «Skolen skal bidra til
at elevene reflekterer over sin egen læring, forstår sine egne læringsprosesser
og tilegner seg kunnskap på selvstendig vis.»
Jeg får meldinger og
telefoner om at en elev har sovet dårlig, at de ikke har gjort den eller den
leksen, at bussen kommer for sent eller at jeg burde plassere dem sammen med
den eller den når jeg lager klassekart. All den tiden jeg bruker på slike
samtaler og meldinger kan jeg ikke bruke på elevene og på undervisningen.
Jeg ble lærer fordi
jeg liker å være sammen med ungdommer og fordi jeg elsker å jobbe med fagene
mine. Jeg vil bruke mest mulig tid på å være i klasserommet eller planlegge god
undervisning. Men det rekker jeg nesten ikke. Jeg løper fra møter til møter, og
sitter med telefonen i pausene for å svare på alle meldingene som har kommet
inn i løpet av dagen.
Og det er jo ikke
bare meg det går utover. Hva skjer med disse ungdommene om fem år? Hvordan skal
de lære at ikke alt alltid går etter planen, at man må jobbe for å oppnå gode
resultater og at det er greit å gjøre feil? Og ikke minst, at verden ikke
alltid kommer til å tilpasse seg deres behov?
Det kan hende at jeg
ikke alltid ser alt som skjer når jeg har 28 elever i klassen. Men elevene
kommer ikke til å lære å være selvstendige hvis foreldrene ordner absolutt alt
for dem hele tiden. Man lærer av feilene sine, selv om det kan gjøre litt vondt
å få en lav vurdering når man har forberedt seg godt, eller å få en anmerkning
for en lekse som ligger hjemme på kjøkkenbordet. Men man dør ikke av det, og
det går som regel helt greit. Neste gang husker man det kanskje.
La barna finne ut av ting selv
Jeg savner at foreldrene
lar barna sine finne ut av ting selv. La dem gjøre feil. La dem kjenne at det
er greit når ting ikke går som forventet. At de takler motgang, og at de kan kjenne
på ubehag uten at det blir for stort. Vi burde heller lære dem å håndtere disse
følelsene på en god måte.
Når jeg skriver en anmerkning for en glemt lekse,
trenger jeg ikke noen forklaring fra foresatte. Jeg vil snakke med eleven og
finne ut hvordan han eller hun kan huske det bedre neste gang. Det må være
greit å pushe dem. Som regel vet jeg hvor mye jeg kan forvente av en elev. Så ha
tillit til min kompetanse og la meg gjøre jobben min. Og ikke minst, la elevene
oppleve at motgang ikke er så farlig.
Kilde
- Kunnskapsdepartementet (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020.