Hvis vi vil skape et sterkt og fungerende felleskap i framtiden, må vi gjøre noe med måten vi snakker om rettigheter og plikter med elevene våre, skriver Antonia Lilie, lektor ved Steinerskolen i Oslo.
Foto: Jane Rodenbusch
Hvorfor snakker vi ikke mer om plikter og ansvar?
Debatt: – Vi oppdrar en generasjon som tror at alt handler om dem.
Jeg har nettopp lest romanen
«Morsmelk», fortellingen om barndommen til forfatter Nora Ikstena, som vokste
opp i Latvia i Sovjetunionen. Hun skriver om sin oppvekst som datter til en mor
med depresjon, og hvordan det var å gå på skolen i et land hvor frihet nærmest
var et fremmedord. Hun forteller om de dagene skolebarn måtte hjelpe til på
åkeren, for å høste rødbeter og gulrøtter når sesongen kom. Undervisningen fortsatte når sesongen var over.
Når jeg leste dette,
tenkte jeg på de elevene jeg underviser. Jeg er kontaktlærer i en 8. klasse på
Steinerskolen. Respekt for natur, ulike kulturer og andre mennesker står
sentralt i læreplanen vår. Vi har en egen skolehage, som hver klasse besøker to
ganger i halvåret for å så, dyrke, høste, vanne, sette i stand og lære om
landbruk, klima og miljø, mat og ernæring. Fantastisk opplegg, spør du meg.
Det krever ofte litt
å overbevise 28 fjortenåringer å ta på seg turklær og jobbe ute en hel dag, særlig
når det er kaldt eller dårlig vær. Nå er denne skolehagen et privat opplegg som
vi har fordi vi mener barn burde lære om natur og landbruk.
Men hva hvis dette
hadde vært en slags samfunnstjeneste? Noe som alle må gjøre, for eksempel
plukke blåbær eller kantarell, som så blir solgt videre? Jeg mener ikke dette
fordi jeg vil at barn skal måtte jobbe for andre mennesker. Selvfølgelig skal
barn få være barn og få det de trenger. Men – hver dag møter jeg en generasjon
som i årevis har blitt fortalt at de skal bli hørt, at de får bestemme selv
over hva og hvordan de vil lære, og at de har en rekke rettigheter som ikke ble
nevnt noe særlig da jeg gikk på skolen.
Det elevene ofte
glemmer, er at vi alle er en del av et felleskap, og at det krever noe tilbake.
Rettigheter på den ene siden, plikter på den andre. Å være en del av et
felleskap, betyr at man må følge visse regler. Vi har blitt enige om hvordan vi
vil ha det, og vi har bygget opp samfunnet utfra disse ideene. I debatten om
barns rettigheter savner jeg ofte denne andre siden. Hvor er forpliktelsene? Hvor
er ansvaret? Det kommer ikke av seg selv.
Holdningsendring blant elevene
Vi oppdrar en
generasjon som tror at alt handler om dem og som krever mye av både foreldre,
medelever og lærere. Men å få elevene til å hjelpe til, å gjøre noe for andre
når de ikke får noe tilbake for det – det har blitt vanskeligere og
vanskeligere. Jeg har jobbet som lærer i syv år nå, og jeg ser at det har
skjedd en forandring i hvor villige barna er til å gjøre noe som ikke tjener
dem selv. Jeg tror ikke det er deres skyld – elevene mine er nydelige,
hyggelige mennesker, men de har ikke lært at man har plikter like mye som
rettigheter i vårt samfunn. Ja, barn skal bli hørt, de skal kunne si hva de
mener og de skal føle at de betyr noe. Men like mye må de lære at det finnes
andre rundt dem som har de samme rettighetene, og at det ikke alltid passer
sammen.
Vi har en kantine på
skolen som serverer fantastisk varmmat til elever og lærere i friminuttet. Ofte
står vi i kø sammen. Det finnes alltid noen elever som prøver å stille seg
foran meg, ikke fordi de vil snike, men fordi de tror at de får lov, fordi jeg
er voksen og de er barn. Jeg tror ikke vi gjør dem en tjeneste når vi forteller
dem gang på gang om alle de rettighetene de har, uten å nevne at det er like
viktig å ta ansvar, å hjelpe til, å vise omsorg og se seg rundt. Skolens
oppdrag er å oppdra nye samfunnsborgere – så hva slags samfunn vil vi ha?
I læreplanen vår står
det: «Både en sosialisering og en tilegnelse av de kunnskaper og ferdigheter
som fordres i samfunnet vil være nødvendige elementer i en oppdragelse til
frihet. For det er nettopp i fellesskapet og i den aktuelle kulturelle og
samfunnsmessige situasjon at hvert enkelt menneske kan finne sitt virkefelt og
sine muligheter til et liv i pakt med egne evner, holdninger og
overbevisninger.» (Steinerskolens læreplan, s. 8).
Tilbake til
skolehagen: Jeg vil selvfølgelig ikke innføre barnearbeid, men er det et poeng
å engasjere barn i noe som kommer samfunnet til gode? Noe som viser dem at man
ikke bare gjør ting fordi man har lyst, men fordi det kommer andre til gode?
Hvis vi ønsker å skape et sterkt og fungerende felleskap i framtiden, tror jeg
vi må gjøre noe med måten vi snakker om rettigheter og plikter med elevene
våre. Fordi det ene finnes ikke uten det andre, og deres frihet slutter der en annens
frihet begynner.
- Ikstena, Nora (2022):
Morsmelk. Aschehoug, Oslo.