Apple fjerner omstridt reklamefilm med Oslo-skoler
Utdanningsetaten opplyser at Apple fjerner filmen der rektorer, lærere og elever fra Oslo-skoler medvirker.
– Apple har bekreftet at de fjerner filmen, skriver Linda Sørfjord, seniorrådgiver i Osloskolen til Utdanningsnytt torsdag kveld.
På linken hvor man tidligere kunne se filmen, får man nå følgende beskjed: «Finner ikke siden du ser etter».
Denne uka ble det kjent at tre Oslo-skoler, Trosterud, Bogstad og Teglverket skoler, hadde stilt opp i en reklamefilm for Apple-produktet Ipad.
I filmen snakker lærere, rektor og elever om Ipad og fordelene med å bruke den i undervisningen.
– iPader er så brukervennlige, sier rektor ved Trosterud Lene Rønning-Arnesen.
Ingen av skolen fikk noen form for kompensasjon for å stille opp.
I et intervju med Utdanningsnytt onsdag forsvarte direktør i Utdanningsetaten, Marte Gerhardsen, at de sa ja til å bidra i filmen.
– Vi har mange dyktige lærere og skoleledere som jobber godt med digitale læremidler. Vi får med jevne mellomrom henvendelser fra for eksempel forlag, teknologiselskaper eller andre som ønsker å besøke våre skoler. I fjor høst tok Apple kontakt, og ønsket å lage en informasjonsfilm for å vise hvordan lærere bruker digital teknologi i klasserom i Oslo, sa Gerhardsen.
Men etter store reaksjoner og mange medieoppslag, snudde kommunen.
Torsdag ba de Apple om å fjerne filmen.
– Ment for å løfte frem god praksis
– Vi ser filmen kan oppleves som reklame, og at det er problematisk at vi som skoleeier er med på den. Vi har derfor i dag bedt Apple trekke filmen, sa Gerhardsen til TV 2 torsdag.
Apple uttaler følgende i en e-post til Utdanningsnytt:
«Vi deler jevnlig historier på nettsiden vår som viser hvordan skoler, lærere og kommuner over hele verden bruker teknologi for engasjerende og aktiv undervisning og læring. Mens videoen om skoler i Oslo var ment for å løfte frem deres innovative praksis, forstår vi kommunens synspunkt og har fjernet den fra nettsiden vår.»
Saken ble oppdatert klokka 10:36 fredag med sitatet fra Apple.