Arbeiderpartiets Torstein Tvedt Solberg.Arkivfoto: Hans Skjong
Reagerer på ny kartlegging i skolen: – En alvorlig innrømmelse om nasjonale prøver
Arbeiderpartiet kaller Melbys forslag om en ny type kartlegging i skolen for ideologisk motivert hastverksarbeid. Både Ap og Senterpartiet mener det samtidig er en innrømmelse om verdien av nasjonale prøver.
– Vi stusser over at Melby kommer med dette nå. En hel sektor har etterlyst en gjennomgang av vurderingspraksisen i skolen, men ville helst ha det før man innførte fagfornyelsen. Nå kommer det plutselig og på etterskudd, sier Arbeiderpartiets Torstein Tvedt Solberg.
Annonse
Tirsdag morgen kom nyheten om at kunnskapsministeren har gitt Utdanningsdirektoratet i oppdrag å utvikle en ny type kartlegging i skolen. Prøvene skal være progresjonsprøver, som ved bruk av teknologi kan tilpasses den enkelte elev og deres nivå. Prøvene er tenkt å erstatte dagens kartleggingsprøver, og kunnskapsministeren ønsker at de skal være obligatoriske. Til NTB sier Guri Melby at de mener "det vil være et bedre verktøy for en mer tilpasset opplæring".
Tvedt Solberg kaller det ideologisk motivert hastverksarbeid.
– Dette fremstår som hastverksarbeid. Som om de vil legge frem noen nye tester i skolen før valget. Hadde bakgrunnen vært de nye læreplanene hadde det kommet for lenge siden. Dette fremstår først og fremst som ideologisk motivert og nok et utspill fra høyresiden om måling og testing i skolen, mener Tvedt Solberg.
– Men Melby skisserer at progresjonsprøven skal erstatte kartleggingsprøver, og eventuelt andre prøver og karakterer. Vil ikke det bety mindre testing?
– Det er i og for seg positivt. Vårt mål er å skrelle bort unødvendig testing i skolen, men samtidig mener vi at det kunne vært gjort uten å innføre et nytt måleverktøy. Melby viser at hun ikke har tillit til at lærerne vet hvordan de skal følge opp enkeltelever, men at de trenger et nytt obligatorisk, nasjonalt verktøy for å gjøre den jobben. Jeg forstår godt om lærerne er skeptiske til dette.
Senterpartiets Marit Arnstad er på samme linje som Arbeiderpartiets stortingskandidat.
– Stortinget har bedt om en gjennomgang av vurderingssystemet og så svarer ministeren med å legge en ny type kartlegging på bordet. Det er slett ikke det Stortinget har bedt om, sier Arnstad.
– Det lærerne etterspør er mer tid til elevarbeid og opplæring, ikke en ny type kartlegging.
Både Arnstad og Tvedt Solberg fester seg også ved at Guri Melby uttaler at de nasjonale prøvene ikke er et godt nok verktøy for å fange opp vurdering av hver enkelt elev.
– Det er en alvorlig innrømmelse i den uttalelsen. Hun sier faktisk at de nasjonale prøvene ikke er det de skal være, mener Tvedt Solberg.
– Men i stedet for å undersøke hvorfor de nasjonale prøvene ikke fungerer, kommer hun trekkende med en ny type nasjonale prøve. Det blir for lettvint, mener Arnstad.