Ill.foto: Mostphotos
Norsk skole er på jakt etter kvalitet – ChatGPT er neppe svaret
Debatt: – ChatGPT er trent på store mengder opphavsrettslig beskyttet materiale uten at noen har bedt om lov eller fått tillatelse. Dette er tyveri.
Oslo-skolen har nylig tatt steget med å innføre ChatGPT som
et læringsverktøy for elevene. Det er lett å forstå initiativet, skolene står
overfor store utfordringer, de skal fylle et viktig oppdrag i en tid der både
trang økonomi og teknologiske nyvinninger preger hverdagen. Initiativet reiser
likevel en rekke spørsmål, i noen tilfeller også bekymringer.
En av de viktigste bekymringene er knyttet til det faktum at
ChatGPT blant annet er trent på opphavsrettslig beskyttet materiale.
Maskinlæringen er skjedd på en enorm mengde tekster, men uten at noen har bedt
om lov der det kreves, langt mindre fått tillatelse. Dette er tyveri, og det
pågår nå en rekke rettsaker i kjølvannet av at tek-gigantene urettmessig har
tatt for seg av ulike typer innhold. Er det på en slik grunnmur barna våre skal
lære – blant annet om plagiat og kildekritikk?
Verdien av et kretsløp
ChatGPT er innovativt, fascinerende og nyttig. Men bruken av
opphavsrettslig beskyttet materiale i treningen av slike modeller gjør, slik
det er innrettet i dag, vold på grunnprinsipper både kultursektoren og norsk
rett hviler på: Opphavers enerett til bestemmelse over eget verk og retten til rettferdig
kompensasjon ved bruk.
Pirattrening på rettighetsbeskyttet materiale
underminerer ikke bare den økonomiske støtten til skapende individer og
kulturarv, men det kan også føre til en uheldig forvrengning og svekking av det
kulturelle kretsløpet.
Norsk alternativ i sikte
Nasjonalbiblioteket har, på oppdrag fra Kulturdepartementet,
satt i gang et prosjekt der de koordinerer de fremste norske miljøene på
kunstig intelligens, og skal både vurdere verdien av å bruke
rettighetsbeskyttet materiale i maskinlæring og samtidig foreslå mulige måter
rettighetshavere kan kompenseres for en slik bruk. Vi er svært glade for at
myndighetene er villige til å satse på en norsk teknologi- og kulturutvikling
som hviler på en anerkjennelse av opphavsrett og verdiene knyttet til
innholdsutvikling av høy kvalitet.
Vi håper utdanningssektoren vil prioritere å støtte utviklingen
av verktøy og kvalitetssikrede læremidler som respekterer opphavsrettigheter og
er tilpasset norske læringsbehov. Dette vil ikke bare bidra til å sikre bedre læring,
men også støtte opp om det kulturelle kretsløpet ved å fremme rettferdig
kompensasjon for skapende arbeid og stimulere til kontinuerlig innovasjon
innenfor norsk språk, pedagogikk og kultur.