Ill.foto: Erik Sundt / Utdanning
Menneskerettigheter må inn i lærerutdanningen og i opplæring av tillitsvalgte
Debatt: Friskoleretten er grunnleggende for et demokrati og nødvendig for en inkluderende skole.
Vi trenger et kompetanseløft på forståelsen av menneskerettigheter
blant lærere i norsk skole. Når Utdanningsforbundet presterer å levere høringsuttalelser
om en menneskerettighetslov uten å nevne menneskerettigheter med et ord, bør
det lyse røde varsellamper for lærerprofesjonens kompetanse på og holdning til
menneskerettigheter.
Friskoleretten – friheten til å
etablere, drive og velge alternative skoler til dem som er opprettet av det
offentlige – er like eksplisitt definert i menneskerettighetene som f.eks.
organisasjonsfriheten. Friskoleretten finner vi bl.a. i FNs konvensjon om
økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter, artikkel 13 – den samme artikkelen
som sier at grunnopplæringen skal være gratis. Privatskoleloven skal sikre at
denne rettigheten er reell og ikke bare gjelde de rikeste. Anerkjenner ikke
Utdanningsforbundet denne menneskeretten for alle?
Regjeringen forbereder nå en innstramming av
privatskoleloven. Lokalpolitikere skal få tilnærmet vetorett mot etablering av
friskoler, og mulighet til å skjære ned på størrelsen på eksisterende friskoler
– en friskoleknusingsparagraf som i praksis vil kunne føre til nedleggelse. Dette
berører mange elever og familier tett på livet, og mange har engasjert seg i
høringen. Jeg har med interesse lest gjennom en god del av de 739
høringssvarene som har blitt publisert i høringsprosessen.
I høringssvarene finner vi uttalelser fra både elever og
foreldre som forteller hvor avgjørende muligheten til å velge en friskole har
vært for eleven. Muligheten til å velge en friskole har betydd en mulighet til
å bli trygg, inkludert og respektert i skolen – en mulighet til å få være seg
selv.
En ungdomsskoleelev ved Danielsen Ungdomsskule Frekhaug sier:
«Å starte på ein annan skule enn den lokale ungdomsskulen har vore
livsforandrande. Hadde eg gått der, er det ikkje sikkert eg hadde gått på
skulen.» En rektor i offentlig skole, som også er far, sier: «For oss vart ein
friskule redninga då den lokale skulen ikkje klarte å skape eit trygt og godt
skulemiljø for vårt barn», og han sier videre at «Friskulane gjer også at vi må levere enda betre kvalitet på
den offentlege skulen, så friskulane skjerper oss og gjer oss betre.»
Friskoleretten er
grunnleggende for et demokrati
Det er bra at
Utdanningsforbundet anerkjenner at skoler med et livssynsalternativ eller
pedagogiske alternativ kan ha en viktig funksjon for noen barn, men
friskoleretten er mer enn viktig – den er grunnleggende for et demokrati, og
nødvendig for en inkluderende skole. Derfor er den så tydelig beskrevet i
menneskerettighetene.
Mange av
høringsuttalelsene viser kjennskap til og forståelse for menneskerettighetene.
Da blir det både slående og urovekkende å lese at de to uttalelsene som kommer
fra Utdanningsforbundet – nasjonalt og gjennom Utdanningsforbundet i Bergen –
ikke nevner menneskerettigheter i det hele tatt.
Holdningene til menneskerettigheter kan ikke primært måles
på hvordan du forholder deg til rettigheter som tjener din egen særinteresse, rettigheter
som du liker, eller rettigheter i andre land. Holdninger til
menneskerettigheter måles først og fremst på hvordan du aktivt fremmer dem for
de som er, tenker og velger annerledes enn deg selv i ditt eget samfunn.
En kan
ikke på den ene siden si at en jobber for å fremme menneskerettigheter, og
samtidig jobbe for at menneskerettigheter en selv ikke liker skal forbeholdes
de rike og innbyggere i vekstkommuner med blått politisk flertall.
Urovekkende holdning til menneskerettigheter
Utdanningsforbundets uttalelser til endringer i
privatskoleloven gir grunn til å mistenke at kompetansen på menneskerettigheter,
eller kanskje enda verre, holdningen til menneskerettigheter er urovekkende hos
for mange i lærerprofesjonen. Det må vi gjøre noe med. Jeg vil foreslå minst tre
tiltak: Menneskerettigheter, inkludert foreldrerett og friskolerett, bør tydeligere
inn i lærerutdanningen, samt i Utdanningsforbundets opplæring av tillitsvalgte.
Norske lærere bør sikre at friskoleretten, og andre menneskerettigheter som
norske politikere tar til orde for å svekke, har en tydelig plass i opplæringen.
Når en norsk regjering går til kamp mot menneskerettigheter,
bør de møte massiv motstand fra lærerprofesjonen – ikke heiarop og et klapp på
skulderen fra lærernes største fagforening!