Hvis du ikke har undersøkt ChatGPT ennå, anbefaler jeg på det sterkeste å teste alle muligheter som ligger i denne teknologien, skriver Barbara Anna Zielonka.Foto: Utdanningsnytt
ChatGPT er et verktøy med stort potensial
Debatt: ChatGPT, utviklet av OpenAI, er en ny og revolusjonerende AI-teknologi som alle har snakket om den siste tiden. Over en million mennesker opprettet konto i løpet av få dager.
Barbara AnnaZielonkaSeniorrådgiver ved OsloMet og lektor ved Nannestad videregående skole
PublisertSist oppdatert
Annonse
Lanseringen av chatboten har skapt både motstand, men også
begeistring blant lærere fra hele verden.
Annonse
Selv om vi allerede bruker AI-teknologi til daglig (Siri,
Google Assistant, navigasjonssystemer, Grammarly, anbefalingsalgoritmer i
streamingtjenester som Netflix og Spotify, lydtranskripsjon,
rådgivningstjenester, voice editors, image editors, bildegjenkjenningsteknologi
i sosiale medier) uten å tenke på den, gir ChatGPT oss lærere nye muligheter
til å endre og skape nye læringsprosesser for elevene våre, og til å tilpasse
opplæringen innenfor læreplanen, og øke både engasjementet og forståelsen av
lærestoffet.
ChatGPT kan bidra til å fremme diskusjoner og kritisk
tenkning ved å gi forslag og "writing prompts" som elevene kan
vurdere. For eksempel kan du bruke ChatGPT til å generere en liste med åpne
spørsmål knyttet til et bestemt tema, og deretter la elevene diskutere og svare
på disse spørsmålene i små grupper eller som en hel klasse. Dette kan hjelpe
elevene å utvikle evner til å tenke kritisk og få en dypere forståelse av det
aktuelle temaet.
En annen fordel med ChatGPT er at det gir læreren mulighet
til å bruke teknologien som en form for støttende skriveprogram eller
matteprogram. I stedet for å gi elevene oppgaver som skal løses manuelt, kan
ChatGPT brukes til å generere oppgaver og gi personlig tilpasset tilbakemelding
på løsningen. Dette sparer læreren tid og arbeid, samtidig som det gir elevene
mulighet til å lære på en mer selvstendig og raskere måte.
Jeg må understreke at ingenting kan erstatte menneskelig
kontakt (en til en interaksjon med lærer), men vi vet at å hjelpe alle elevene
i en gruppe på 30 personer er tidkrevende og ofte ganske umulig. Selv om
kunstig intelligens kan utføre mange oppgaver på en effektiv og rask måte, kan
den ikke tilby samme menneskelig kontakt/interaksjon og emosjonell støtte
elevene trenger å oppleve i klasserommet. Hvis vi bruker KI til å planlegge
eller organisere undervisningen, automatisere alle administrative oppgaver, får
vi mer tid til å hjelpe elevene med empati, selvkontroll, læringsvilje,
endringsvilje og ansvarlighet.
Det er også viktig å poengtere at denne chatboten kan hjelpe
elevene med lese- og skrivevansker. Ved å bruke ChatGPT, kan elevene få hjelp
til å forstå og lese tekster på en mer effektiv måte. ChatGPT benytter en
KI-algoritme som kan analysere tekster og lage et oversiktlig sammendrag. Dette
gjør det enklere for elevene å forstå og fokusere på de viktigste delene av
teksten. For å bruke ChatGPT, trenger elevene bare å kopiere og lime inn
teksten de ønsker å analysere i chatboksen, og ChatGPT vil automatisk generere
et sammendrag.
Elevene kan også benytte funksjoner som stavekontroll og
synonymer for å forbedre sine skriveferdigheter i engelsk og andre fremmedspråk
som undervises i på norske skoler.
I løpet av noen sekunder kan ChatGPT omskrive ganske
kompliserte tekster eller forklare begreper på en enklere måte. Noe som tar
vanligvis mye tid, kan utføres raskt og effektivt med denne teknologien.
En sjette fordel med ChatGPT er at den gir læreren mulighet
til å lage interaktive læringsaktiviteter. Ved å bruke ChatGPT kan lærere bygge
selvrettende oppgaver i rekordfart. Dette kan bidra til økt forståelse og
læring for elevene.
Denne teknologien kan også brukes som personlig coach eller
AI-ferdigheter-coach. La oss si at en av dine elever gjerne vil bli bedre til å
kommunisere eller vil lære å spille sjakk. ChatGPT kan lage en detaljert plan
som gjør det mer oversiktlig for elevene å sette i gang med det de har planlagt
å gjøre.
ChatGPT er en spennende teknologi som kan brukes av oss
lærere til å forbedre læringen for elevene og jeg mener det er min oppgave å
gjøre elevene "AI literate". Ved å tilpasse læringsopplegget til den
enkelte elev, å bruke teknologien som støttende programmer, og å lage
interaktive læringsaktiviteter, kan ChatGPT bidra til økt motivasjon,
engasjement og kanskje læringsutbytte. Men det er også viktig å lære elevene om
etikken bak AI-teknologien og utarbeide felles regler for bruk av den.
Det er viktig å se på muligheter i stedet for begrensinger
når det gjelder bruken av ChatGPT eller lignende verktøy som for eksempel
Sudowrite, copy.ai eller PhotoMath. Jeg håper at det mest revolusjonerende
teknologiske fremskrittet vi opplever nå, kommer til å endre våre
undervisningsmetoder, vurderingsformer og eksamensformer. Elevene trenger å se
at det store gapet som eksisterer mellom skolegangen og arbeidslivet blir
mindre og mindre fordi vi, lærere, er villig til å utvikle vår kompetanse,
kunnskap og ferdigheter slik at de møter virkeligheten.
Hvis du ikke har undersøkt ChatGPT ennå, anbefaler jeg på
det sterkeste å teste alle muligheter som ligger i denne teknologien. Besøk
siden https://chat.openai.com/ og finn ut hvordan du kan bruke ChatGPT i dine
fag. Kanskje dette spennende temaet kan være et utgangspunkt for en interessant
diskusjon på neste fagteammøte? Se på refleksjonsspørsmål laget av ChatGPT som
du kunne bruke: