Debatt om ChatGPT i skolen: – Lærerne må få mulighet til å kontrollere bruken av kunstig intelligens i klasserommet
Hva skal lærerne gjøre når elevene bruker den kunstige intelligensen ChatGPT til skoleoppgavene? Helt vanvittig å slippe denne teknologien ukritisk løs i klasserommet, mener lederen for Landslaget for norskundervisning.
Etter at chatboten ChatGPT ble lansert for noen uker siden har
plutselig diskusjonen om hvilke utfordringer kunstig intelligens skaper for
utdanningssystemet skutt fart.
Annonse
ChatGPT har vist seg å være så bra at den blant
annet kan gi gode svar på typiske skoleoppgaver. Svarene er heller ikke en form for klipp-og-lim fra forskjellige kilder, men en helt ny tekst som den kunstige intelligensen produserer hver gang den spørres. Flere lærere melder på
sosiale medier at de mener elever allerede benytter seg av verktøyet.
En av dem som har engasjert seg er daglig leder i Landslaget for norskundervisning, Siv Sørås Valand.
«Å slippe denne teknologien ukritisk løs i klasserommet,
mener jeg vil være helt vanvittig,» skriver Valand i et innlegg i
Klassekampen. Til daglig er hun lektor ved Sandvika videregående skole.
– Ikke til å leve med
I et innlegg på lærergruppa Status
Lærer på Facebook har hun også kommentert temaet.
«Slik situasjonen er nå, med ulik og dårlig mulighet til å
hindre elevene fra å være på internett, er jeg overbevist om at de i mindre
grad kommer til å skrive tekstene sine selv fremover. Og det er IKKE til å leve
med, i hvert fall ikke dersom skriving fortsatt skal ha status som
grunnleggende ferdighet», skriver hun.
I diskusjonstråden på Facebook-gruppa har det vært stort engasjement, og det er sprikende meninger om hvor mye denne type kunstig intelligens vil ha å si for skolesektoren.
Valand er blant dem som er overbevist om at dette er et problem som bare kommer til å bli større. Hun mener lærerne må få muligheten til
kontrollere tilgangen elevene har på slike verktøy i klasserommet.
– Jeg kan ikke se så mange andre måter å løse dette på. Men
det er viktig å understreke at jeg ikke mener dette skal gjøres hele tiden, men
at lærerne må ha muligheten til å kontrollere dette når det trengs, sier
Valand.
– Lærerne overlatt til seg selv
Hun mener utviklingene innen kunstig intelligens har tatt
utdanningssystemet på senga.
– Lærerne er i stor grad blitt overlatt til seg selv på
dette feltet fram til nå.
Hun er glad for at ChatGPT på ny har ført til en debatt om hvordan
skolen og lærere skal forholde seg til utviklingen innen kunstig intelligens,
men samtidig er hun redd for at diskusjonene også denne gang vil blåse fort
over.
– Hvem mener du bør engasjere seg, er det politikerne?
– Ja.
Hun frykter for den levende skriftens framtid, at det er elevenes
skrivekompetanse som trues av den kunstige intelligensen. At det ikke i hovedsak
er sluttproduktet, selve teksten, som er poenget, men læringen elevene får på
veien mot å produsere teksten. «Elevene trener på å forstå tekst gjennom å
skrive tekst», skriver hun i Klassekampen.
– Politikerne må gi et svar på om skriving fortsatt skal være
en grunnleggende ferdighet i skolen. Hvis svaret på det er nei, må vi i så fall
ha en ny læreplan. Og hvilke typer skriveferdigheter er det viktig at elevene
mestrer? Kanskje rettskriving får en mindre viktig plass, men hvordan skal vi
ivareta ferdigheter som å resonnere, reflektere, tolke og drøfte, spør Valand.
– Har du selv elever som har brukt ChatGPT?
– Jeg vet ikke, det er blitt vanskeligere å oppdage
plagiering og juks. Dette er ikke nytt, det finnes andre programmer der ute
også. Men det bør heller ikke være vår jobb som lærere å bruke masse tid på å
finne ut om elevene bruker slike programmer.
Hun sier ChatGPT bare er en eskalering av et problem som har
vært i skolen lenge, og at dette også blir møtt på veldig ulike måter blant
lærerne.
– Noen er opptatt av dette og forsøker å forhindre det, mens
andre ikke gjør noen ting. Det kommer til å bli ulik praksis blant lærere og på
skoler, og det blir urettferdig for elevene.
– Hvem kommer dårligst ut av dette, de elevene som bruker
det, eller de som fortsetter å skrive svar selv slik de blir bedt om?
– Det vet jeg sannelig ikke. På sikt blir det kanskje verst
for dem som ikke lærer å skrive selv, men på kort sikt kan kanskje belønningen
være størst for dem som kan få bedre karakterer ved å bruke slike verktøy.
Dette er uansett en for stor problemstilling til at lærerne skal måtte håndtere
det lokalt på hver enkelt skole. Vi må få på plass gode muligheter til å
kontrollere bruken av slike verktøy i klasserommet. Så skal vi selvsagt også kunne
ta inn bruk av kunstig intelligens på hensiktsmessige måter i undervisningen,
sier Valand.