Foto: utdanningsnytt
Kjære barnehagelærere – stå opp for den kunnskapen dere har
Debatt: Er det blitt så vanskelig å vokse opp at alle barn trenger spesifikke treningsopplegg for å tilegne seg selvregulering og språkutvikling?
Store pengestrømmer går til innkjøp av manualbaserte programmer, som hevder å kunne redusere problemer og øke læringstrykk i barnehagen.
I 2020 ble 200 millioner kroner brukt til regional
kompetanseutvikling (ReKomp) i norske barnehager, og pengestrømmen fortsetter.
Utdanningsdirektoratet skriver på sine sider at det er tre sentrale kriterier
for tildeling av ReKomp-midler: kompetansetiltak skal være forankret i lokalt
definerte behov, brukes til barnehagebasert kompetanseutvikling, og
gjennomføres i partnerskap mellom barnehage og universitet/høyskole.
Kunnskapsminister Tonje Brenna sier i et intervju i oktober 2022 (Barnehage.no)
at det nå er satt av godt og vel en halv milliard kroner til ulike
kompetansetiltak rettet mot barnehagen. Vi synes selvsagt at dette er bra! Men
noen av barnehagene har valgt å bruke sine tildelte midler til å kjøpe
manualbaserte opplæringsprogram, og det er dette vi vil stille spørsmål ved.
Disse programmene er utarbeidet i andre kontekster, ofte for å hjelpe barn som
har spesifikke utfordringer og med andre formål enn barnehagesettingen.
De
fleste barn i barnehagen har mer bruke for varme og breddestimulering enn
spesifikk trening på en vanske de ikke har.
Tre eksempler på programmer:
• «De
utrolige årene» er utviklet i USA for å hjelpe barn med atferdsvansker og
sosiale vansker, samt for å trygge og hjelpe familiene deres. Det argumenteres
for bruk av programmet med at 6-25 prosent av barn mellom 1-5 år kan ha
atferdsproblemer og at 70 prosent av toåringene har minst et raserianfall
daglig. Vi er kritiske til disse argumentene for bruk av programmet. For det
første treffer programmet ikke flesteparten av barna i barnehagen. For det
andre, og dette er det som er mest bekymringsfullt, gjøres typisk atferd hos
barn til problematferd! Vi kan ikke forvente at barn i alderen 1-5år alltid
oppfører seg som vi voksne ønsker!
• «Småsteg»
er også fra USA, og er undervisningsopplegg for barn i alderen 4-6 år som skal
hjelpe barn å lære sosial kompetanse. Det handler om voldsforebygging med
mestring av sinne og kognitiv problemløsning. Det finnes ikke dokumentasjon på
at dette programmet har effekt i norske barnehager. Sinne hos barn er en del av
utviklingen, og bør ikke forhindres, den kognitive refleksjonen som kommer
etterpå bidrar til økt forståelse for verden. Og det må barnehagelærer gjøre
sammen med barnet basert på den individuelle situasjon.
• Det
tredje programmet er den norskutviklede «Bravo-leken». Det inneholder ordbilder
som holdes opp for barna, og så klapper barnehagelærer i hendene som en form
for stimulering. Det ligner et behavioristisk atferdsprogram med stimuli og
respons. I en evalueringsrapport fra Vista, som bygger på kun ni intervjuer,
trekkes det slutninger om at systematisk bruk av «Bravo-leken» stimulerer
barnas språkutvikling. Det er imidlertid lite troverdig å trekke slike
slutninger på et slikt datagrunnlag. Særlig siden rapporten er laget på oppdrag
fra Ferd Sosiale entreprenører, som Intempo (som selger Bravoleken) er en del
av. Testing av språkferdigheter hos barna fant at barnehager med personale som var gode språkmodeller hadde
like god effekt som barnehager som brukte «Bravo-leken», (jfr. samtale med
forsker Kirsten Flaten, HVL).
Fellestrekk ved disse og andre kommersielle programmer er at
de fremstilles som oppskrifter som skal løse utfordringer knyttet til barns
atferd og læring. De står dermed i fare for å forenkle kompleksiteten i det
pedagogiske arbeidet i barnehagen. Barn er ikke små maskiner som blir perfekte
bare vi lærer oss en måte å «programmere» dem på. Barn er tenkende små
mennesker som skal sees som de individene de er! Selvregulering vil det være
behov for å jobbe med hos storparten, uten at dette antyder atferdsproblem.
Hva ønsker regjering og Utdanningsdirektoratet?
Ideen med barnehagebasert kompetanseutvikling er at behovet
for utvikling skal defineres i hver enkelt barnehage med hele personalet
involvert. Ekspertgruppen om barnehagelærerrollen, med Børhaug i spissen,
konkluderer med at barnehagelærers profesjonalitet innebærer at de er deltagere
og ikke bare mottagere. Dette står etter vår mening i motsetning til innkjøp av
såkalte pedagogiske program, som er basert på ferdiglagede handlingssekvenser,
en slags one-size-fits-all-pedagogikk. Disse programmene tar i liten grad
utgangspunkt i det helhetlige læringssynet og synet på det kompetente barnet
fra Rammeplanen for barnehagen. Bruk av program, gjør at barna blir utsatt for
noe de fleste ikke har behov for. Hva slags borgere skaper vi? Lydige barn? Har
vi skiftet til et mangelperspektiv som grunnprinsipp i synet på barn? Vår
bekymring er at kjøp av program blir oppfattet som kompetanseutvikling, men i stedet
underkjennes barnehagelæreres pedagogiske interaksjoner og profesjonelle skjønn
som er den egentlige nøkkelen til å skape en kvalitativt god barnehage.
Fagkunnskapen til barnehagelærer er viktig for barna fordi den er knyttet til
lokale forhold og situasjoner som oppstår her-og-nå som «universelle»
programmer ikke kan ta høyde for. Som i eksempelet under:
Forsiktig tar barnehagelæreren hånden til toåringen bort til
lyngen. Sammen knuser de røsslyngblomstene mellom fingrene og lukter. «Lyng!»
sier barnehagelæreren. «Yng?» sier gutten og lyser opp.
I situasjonen sanser barnehagelæreren og barnet sammen en
ekte lyng på lyngens naturlige voksested. Situasjonen, samspillet og kunnskapen
gir en opplevelse som det ikke trengs et program for å skape. Dette blir noe
annet enn å lære om lyng som et ordbilde på et laminert ark! Barnehagelærerens
fagkunnskap bidrar til så mye mer enn raske løsninger i en programmanual. Leter
man etter individuell anerkjennelse av det enkelte barn, så er det ros der
barnet gjør som forventet utfra programmets standarder.
Til barnehagelærere – stol på den kompetansen dere har! Stol
på samspillet dere har med barna i hverdagssituasjoner. Det er her relasjon
etableres, og barn får oppleve en anerkjennelse som legger grunnlag for å kjenne
seg likt og utvikle god psykisk helse. Det er dere som har svaret på utvikling
av fremtidens barnehage. Forskningen på kvalitet i barnehagen viser at
utvikling av personalet er superkraften. Innkjøp av programmer som
kompetanseutvikling er skivebom. Det er dere som kjenner deres barnehage og
barn. Dere har den nødvendige barnehagepedagogiske innsikten og erfaringen. Den
kunnskapen gjør at dere kan utvikle kvaliteten i barnehagen ved å bygge på
teoretisk innsikt og grunnleggende kompetanse om lek, medvirkning, vennskap,
helhetlig læring i et godt og trygt barnehagemiljø. Ikke la ferdige program ta
handlekraften deres!
Følgende personer ved barnehagelærerutdanning HVL har skrevet innnlegget:
Hilde Hofslundsengen (professor)
Lillian Pedersen (førsteamanuensis)
Sigrid Bøyum (førstelektor)
Hilde Alme (høgskolelektor)
Hege Fimreite (førsteamanuensis)
Astrid Bakken (høgskolelektor)
Merete Nornes-Nymark (høgskolelektor)
Jostein Sanderud (førsteamanuensis)
Anne Grethe Sønsthagen (førsteamanuensis)
Kirsten Flaten (dosent)
Kjersti Sandnes Haukedal (førstelektor)