Barnehageansatte spør om råd for å møte spørsmål om donorbarn
Barnehageansatte etterspør informasjon for å kunne møte barn med to mødre på best mulig måte.
Det forteller Synne Hall Arnøy i Rosa kompetanse. Rosa kompetanse er et prosjekt drevet av Landsforeningen for lesbiske og homofile. Målet er å utvikle kvaliteten på skolens undervisning om seksuell orientering og kjønnsidentitet. Utdanningsforbundet støtter prosjektet.
Denne artikkelen er en del av en større artikkel om donorbarn, som du kan lese her.
Begge disse artiklene var først publisert i Utdanning nr. 2/2016
Hele utgaven leser du elektronisk her
Trass i at barnehager formelt ikke er omfatta av Rosa kompetanse, får prosjektet mange henvendelser fra barnehageansatte. Og de barnehageansatte får svar.
– De fleste henvendelsene fra barnehager dreier seg om det jeg kaller «kjønnskreative barn», barn som utfordrer oppfatningene om hva det vil si å være et bestemt kjønn, Men vi får også henvendelser om å møte barn med to mødre, sier Arnøy.
Ett viktig råd er å sikre at barnehagen har barnelitteratur som viser ulike familieformer.
– Alle kjenner jo Albert Åbergs familie, som består av ham og pappa. Andre bøker viser andre familieformer, også familier der begge foreldre har samme kjønn, sier Synne Hall Arnøy.
Hun foreslår disse bøkene:
- Solveig Lid Ball: «Barnehagedagen» (2012)
- Peter Parnell og Justin Richardson: «And Tango Makes Three» (2005)
- Anette Lundborg: «Malins mamma gifter seg med Lisa» (1999)
- Hans Sande: «Forelska i Feisbukk» (2014)
- Jessica Walton: «Introducing Teddy» (2016)
- Justyna Nyka: «Drømmeprinsen» (2010)
- Lone Halvorsen og Maria Therese Olsen: «Wilma har to mammaer» (2015)
- Mary Hoffmann: «Familiemyldreboka» (2010)
- Jesper Lundqvist og Bettina Johansen: «Kivi og monsterhund» (2012)