Psykolog: – Feil å legitimere våpen
Våpendag i barnehagen vil fortelle barna at våpen er greit, og til og med ønskelig. Det synes psykolog Elisabeth Gerhardsen er problematisk.
Tumlelek og våpenlek er to vidt forskjellige ting, mener Elisabeth Gerhardsen. Hun er enig med Anne Kristine Bergem i at tumlelek er viktig.
– Men våpenleken inneholder ikke de kvalitetene tumleleken har, mener barne- og ungdomspsykologen, som også har gitt ut flere bøker om småbarnspsykologi beregnet på foreldre.
Les: Psykiater mener at barnehager bør arrangere våpendag
Øye- og håndkoordinasjon
– Barn som leker med lekepistol, løper etter hverandre og roper pang-pang. Det er kanskje morsomt, men den leken gir ikke den læringen som tumleleken og lekeslåssingen gjør, hvor du blir kjent med andres grenser for hva som gjør vondt og hva som er skremmende. Samtidig lærer du å kjenne på egne grenser og sende ut liknende signaler. Mens bryting er en sport, er pistoler er et rent drapsvåpen. Hvis barnehagene skulle ha våpendag, ville det legitimere pistolen. I tillegg bondefanger dette foreldrene som er imot at barna har lekepistol. Det er vanskeligere å stå imot mas om et lekevåpen hvis det er en egen «ha med-dag» for nettopp slike leker, sier Gerhardsen.
Derimot mener hun at det er greit at barna lærer å bruke pil og bue, fordi det ikke utelukkende brukes til å drepe andre mennesker.
– Pil og bue med sugekopper er en variant av dartspill, og kan lære barna presisjon og oppøve øye- og håndkoordinasjon, samtidig som det gir en variasjon fra perlebrett for de mer urolige ungene.
Stikke andre med sverd
– Mange barn liker Kaptein Sabeltann og vil gjerne ha sverd. Hva tenker du om det?
– Vel, rent teoretisk kan sverd brukes til fekting, men problemet med sabeltannsverd er at de aller fleste barnehagebarn bruker det til å stikke andre med. Samme hvor mange ganger du sier at det ikke er lov, klarer ikke barna holde seg i skinnet. Sverdet nærmest trygler om å bli stukket i andre, og da blir det fort gråt og kanskje skader.
– Hva hvis de lager seg lekevåpen, for eksempel av pinner?
– Jeg ville ikke lagd totalforbud mot å ta en pinne og si pang-pang eller tatt fra en fireåring en hjemmebygd lekepistol i lego. Men jeg ville heller ikke legge opp til en «ha med»-dag. Man kan trekke en parallell til jenter som vil leke med barbiedukker. Dukkene har en kroppsfasong man ikke vil at barn skal ønske seg, men det er forskjell på å nekte barna å leke med dukkene, og det at barnehagen skulle legge opp til en ha-med-barbiedag.