Ill.foto: Marie von Krogh
Foreldrene vet hvordan det står til i barnehagen
Debatt: #Foreldreopprøret krever økt bemanning i hele åpningstiden og en fullfinansiering av bemanningsnormen.
Vet foreldrene hvordan det egentlig står til i barnehagen?
Vi i Utdanningsforbundet Trøndelag har lurt på dette når våre medlemmer har
beskrevet sin arbeidshverdag.
Synd å si det, men hvilken barnehagelærer går vel ikke
nesten daglig rundt med faglig dårlig samvittighet? De vet altfor godt hva de
egentlig skulle ha gjort i barnehagen, men så lar det seg ikke gjøre på grunn
av for lav bemanning. Ansatte tvinges daglig inn i dilemma der de må velge
hvilke barn og aktiviteter de må prioritere. Dette skjer fordi bemanningen er
for lav.
Det er stor faglig forskjell på tilbudet
vi gir når vi klarer å se og ivareta alle enkeltbarn og barnegruppa, og når vi
bare «får det til å gå rundt».
Konsekvenser av dårlig bemanning
#Foreldreopprøret beskriver en rekke vonde eksempel på hva
som kan skje når det er for dårlig bemanning i barnehagen. Vi kjenner det
igjen. Barnehagelærere forteller at de for eksempel prioriterer bort enkelte
typer mat, fordi det fører til an barna bæsjer mer, og må skiftes på oftere.
Det er ingen god følelse å måtte gjøre slike vurderinger på grunn av lav bemanning.
Det må være nok ansatte i barnehagen gjennom hele åpningstiden.
Det er også stor forskjell på motivasjon for arbeidet i
barnehagen dersom du med stolthet kan vise hva du har fått til med barna i
profesjonsfellesskapet, og den litt mørkere følelsen av å ikke strekke til. Følelsen
av å ikke helt få gjort det du vet er nødvendig for å gi barna de beste
forutsetninger for en god utvikling.
I tråd med Utdanningsforbundets politikk
Forrige uke leverte foreldrene sine krav til regjeringen,
der de blant annet krever økt bemanning, og at dette skal gjelde i hele
åpningstiden. I tillegg krever de at bemanningsnormen må fullfinansieres. Dette
er i tråd med Utdanningsforbundet sin politikk om å prioritere bemanning i
barnehagen. Det handler om at tilbudet til barna skal være både pedagogisk og
sikkerhetsmessig forsvarlig. Foreldrene er bekymret for sine barn i barnehagen,
og Utdanningsforbundet Trøndelag forstår foreldrenes bekymring og deler deres
engasjement.
Barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg og lek, og
fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Dette skal gjøres
i samarbeid og forståelse med hjemmet. Nå vet vi at foreldrene har sett, og det
sier seg selv: dyktige og engasjerte ansatte har også bare to hender hver.