Studentene Anastasia og Fiona har laget fargerige bursdagsstoler til barnehagen av gjenbruksmaterialer.Foto: Ole Kristian Herwell
Studentene forvandlet brukte og slitte stoler til eventyrlige bursdagsstoler
Fagartikkel:Studentene måtte tenke utenfor boksen for å finne kreative løsninger og klare å se nye muligheter.
Ole KristianHerwellFørstelektor, Fakultet for kunstfag, Universitetet i Agder (UiA)
PublisertSist oppdatert
Annonse
Du
har kanskje hørt om pinnestol, klappstol, barokkstol, kubbestol,
renessansestol, hvilestol, lenestol,
gyngestol, jærstol, ørelappstol, empirestol og folkestol, men hva med eventyrlig bursdagsstol?
Annonse
Med utgangspunkt i en brukt og sliten kjøkkenstol, skulle
barnehagelærerstudentene ved Universitetet i Agder lage en eventyrlig
bursdagsstol for de store anledninger i barnehagen. Stolen skulle være
innbydende, flott og oppsiktsvekkende, en bursdagsstol i særklasse. Det skulle
være en stol som barna kunne ta i bruk, når de hadde bursdag og ble sunget for
og gjort ekstra stas på i barnehagen.
Stolen har ulik betydning i ulike sosiale
relasjoner. Tenk hva en Kongetrone betyr versus en enkel pinnestol. Det å sitte
på stas, bli verdsatt å få positiv oppmerksomhet i en eventyrlig bursdagsstol,
kan vekke gode følelser, men for mye oppmerksomhet kan også være utfordrende å
håndtere for enkelte barn.
En kreativ prosess
Ifølge
rammeplanens fagområde kunst, kultur og kreativitet skal personalet stimulere
barnas nysgjerrighet, utvide deres forståelse og bidra til undring,
undersøkelser, utprøvinger og eksperimentering.
Barnehagen må legge til rette
for og videreutvikle barnas kreative prosesser og uttrykk. Beskrivelsene for læringsutbyttene
for forming legger vekt på at studentene skal bruke ulike uttrykk, materialer,
teknikker og redskaper i egne kunstneriske og skapende prosesser i to- og
tredimensjonale uttrykk.
I utformingen og arbeidet med stolene, ønsket vi å se
disse beskrivelsene aktivisert i studentenes egne skapende prosesser uten
fasitsvar. Vi ønsket å se kreative løsninger, fantasi og skaperglede, slik at
stolen kan bli rommets midtpunkt sammen med dagens bursdagsbarn.
Inspirert av kunstner
Med
inspirasjon fra en valgfri kunstner skulle stolen «vekkes opp» i nye uttrykk.
Studentene
måtte ta stilling til valg av mønster, linjer, farger, former, tekstur, tilleggsmaterialer
og gjenbruksmaterialer. De ble oppfordret til en lekende utforskning, når slitne
kjøkkenstoler skulle gjennomgå en forvandling for å få estetiske, funksjonelle
og tekniske gode kvaliteter.
I studentenes kreativ prosesser kunne vi se
ustrukturerte situasjoner, der ideer og tanker ble satt sammen på nytt, med
intensjon om å se forbi fastsatte forestillinger om stolen. Studentene måtte
tenker utenfor boksen for å finne kreative løsninger og klare å se nye
muligheter, når stolen skulle forvandles til en ny og eventyrlig bursdagsstol.
Ifølge
Biljana Fredriksen, førsteamanuensis i kunst og håndverk ved Universitetet i
Sørøst Norge, er barns erfaring som grunnlag for all læring at mennesket må
kunne forestille seg at det finnes noe mer enn det vi allerede vet, og dermed
er vår evne til å fantasere essensiell. Hun snakker om en elastisk fantasi, som
en evne og vilje til å tøye og strekke i tidligere erfaringer – i vårt tilfelle
forståelsen av en tradisjonell kjøkkenstol.
Gjenbruk og bærekraft
Oppvinning
er et begrep
som vektlegger selve verdihevingen i en gjenvinningsprosess (Bråten og Kvalbein
2014, s. 61). Noe blir brukt på nytt, i vår sammenheng stolen, den blir
bearbeidet og forvandlet til et mer høyverdig produkt og får ny og høyere verdi
i forhold til utgangspunktet.
Gråstein blir til gull. I de ferdige resultatene
så vi henvisninger til blant annet kunstnere som Joan Miro´, Friedensreich
Regentag Dunkelbunt Hundertwasser og Paul Klee.
Gjenbruksmaterialer kan beskrives som produkter som er
blitt ubrukelige og som er laget av forskjellige materialer. I forkant av
oppgaven ble mengder av slike materialer samlet inn og store skattkister av
dingser og duppeditter var tilgjengelig i arbeidet med den eventyrlige stolen.
Studentene
hadde gått på leting i kjeller og på loft, hjemme, hos foreldre og
besteforeldre etter kreativitetsfremmende materialer. De skulle stimulere til skaperglede
og individuelle kreative løsninger. Studentene hadde også tilgang til ulike
restmaterialer eller gjenbruksmaterialer som de hadde fått fra lokale snekker- og
industribedrifter.
Det
å gjenbruke, oppvinne og skape, gjennom en bærekrafts didaktikk, er noe
barnehager og utdanningen
av fremtidige barnehagelærere kommer til å fokusere mer og mer på.
I stedet for
å kaste og kjøpe nytt, kan vi ta ansvar for miljø og natur. Barns møte med
gjenbruksmaterialer i forming kan være et bidrag til en forståelse av disse
utfordringene.
Den eventyrlige stolen, er ikke bærekraftig
kun fordi den er laget av gjenbruk. Den har også estetiske og tekniske
kvaliteter, i tillegg til at det ligger en idé bak.
Kristine Riis sier, at
slike kvaliteter gjør stolen bærekraftig, både fordi materialene er det, og
fordi den synliggjør en prosess preget av skaperglede, undersøkelse,
problemløsning, kreativitet, kvalitet og omsorg. (Naumann, Riis og Illeris
2020, s. 43)
Påfugl-stol
Anastasias idé til sin
påfugl-inspirerte bursdagsstol, fikk hun når hun tenkte tilbake på gode,
magiske barndomsminner. Da hun hadde bursdag løftet de voksne henne, sittende
på en stol, høyt opp i luften, mens de telte antall år hun feiret. Det var som
å fly, en følelse hun aldri kommer til å glemme.
Hun sier at bursdagsbarna i
barnehagen, ved å sitte i hennes stol, kan bli løftet opp og oppleve en
lignende glede som hun opplevde i sin barndom.
Anastasia ble videre inspirert
av påfuglen i kunstneren Maruyama Ōkyo sitt bilde Peacock and Peonies.
Vi ser stolen har fått vinger av ståltråd og stolens søylerygg har fått
påfuglens farger.
Hun valgte også å hente frem pionene i kunstnerens bilde som
omkranser påfuglen hun har malt på stolens sete. Av gjenbruk ser vi en kinesisk
håndvifte, blomster og rester av strikkegarn, i tillegg til selve stolen.
Gjennom slike valg, mener Anastasia at hun har fått formidlet intensjonene med
sin eventyrlige bursdagsstol.
Gullbelagt stol
Fiona var også opptatt av bursdager og
de store anledninger, når hun planla sin eventyrlige stol, samtidig som hun
ønsket at barna skulle få̊ kjennskap til den lekne kunstneren Hundertwasser.
Regnbuen og feiring av mangfold og likeverd i barnehagen, ble også viktig for
Fiona å uttrykke i hennes fargerike og gullbelagte bursdagsstol. For henne ble
det aktuelt å knytte følgende sitat fra rammeplanen til sin eventyrlige
bursdagsstol: «Barnehagen skal la barna møte ulike kunstneriske og kulturelle
uttrykk som gjenspeiler et mangfoldig samfunn og ulike tidsepoker.» (Rammeplan
2017, kap. 9)
Mange valg
Rammeplanen
understreker at barnehagen skal støtte opp om barnas lekende og estetiske
uttrykksformer gjennom arbeid med kunst, kultur og kreativitet.
Fantasi,
kreativ tenkning og skaperglede er viktig. Barnehagen skal tilby barna bruk av ulike
teknikker, materialer, verktøy og teknologi for å kunne uttrykke seg estetisk.
Da er det viktig å utdanne barnehagelærerstudenter som har gjort egne
erfaringer og blitt
trygg på egen skaper- og uttrykksevne.
I arbeidet med den eventyrlige stolen
har studentene måtte ta mange valg. I oppgaven har studentene stilt seg åpne i
møte med gjenbruksmaterialene, de har fått kunnskap om ulike teknikker,
materialer og virkemidler på veien mot endelig resultat.
Gjennom en leken
utforskning, har studentene utvidet sitt repertoar og har fått fylt opp sin personlige
verktøykasse. Studentene stiller dermed sterkere som reiseledere og formidlere
av kunstfaget i møte med barn. De kan improvisere, leke og utforske, være
fleksible, vise en didaktisk åpenhet og finne ut av ting i samspill med barn. I kunstfagene har
man som regel ikke svarene på forhånd.
Gode
kreative prosesser i barnehagen er avhengig av at vi tilrettelegger for og anerkjenner
barns fantasi, lekenhet og undring. Det oppfordrer også rammeplanen til, når den
viser til at personalet skal stimulere barnas nysgjerrighet, utvide deres
forståelse og bidra til undring, undersøkelse, utprøvinger, eksperimentering og
legge til rette for å videreutvikle barnas kreative prosesser og uttrykk. (Rammeplan 2017, kap. 9)
Annonse
Litteratur
Fredriksen, B.C. (2013) Begripe med
kroppen: Barns erfaring som grunnlag for all læring. Universitetsforlaget.
Bråten, I. og Kvalbein, Å. (2014) Ting
på nytt. En gjenbruksdidaktikk. Fagbokforlaget.
Neumann, R., Riis, K. og Illeris, H.
(2020) «Bærekraftsdidaktikk i kunst og håndverk. Gjenbruke – Oppvinne
-Skape». Cappelen Damm Akademiske.