Utvekslingsstudenter kan få større forståelse for ulike kulturer og kunne reflektere bredere over egen praksis, skriver Hanne Værum Sørensen. Ill.: Tone Lileng | post@tonelileng.noIllustrasjon: Tone Lileng | post@tonelileng.no

Om å være norsk student på internasjonal modul i Danmark

I 2018 dro 20 av studentene på barnehagelærerutdanningen ved Høgskolen på Vestlandet på utveksling til et annet land. Her forteller to av dem om sine erfaringer fra Aarhus i Danmark.

«Jeg innser mens jeg skriver dette at jeg har fått så mange gode og verdifulle stunder, samtaler, ord og ikke minst venner at jeg har lyst til å anbefale alle å reise på utveksling så de kan få noe lignende som meg. Jeg kan bare håpe at de som drar på utveksling etter meg, får en like god gjeng og like gode relasjoner og minner som det jeg har fått.»

 

"Det er for eksempel én i klassen som aldri har klatret i et tre."

 

Utsagnet kommer fra én av de 20 studentene på barnehagelærerutdanningen som i 2018 dro på utveksling  for å prøve noe annet enn det Høgskolen på Vestlandet kan by på.

Ingebjørg Maria Fosen og Susanne Aase går på profilen Natur, helse og bevegelse (NHB), og de valgte å ta den internasjonale modulen Nature in social education ved VIA University College i Aarhus.

Da de hadde vært i Aarhus et par uker, sendte jeg, pedagogikklæreren deres, en hilsen til dem fra Bergen:

«Hei, Susanne og Ingebjørg. Håper alt er fint Jeg kommer til Aarhus i uke 43. Skal jeg ta med noe til dere fra Bergen? Kvikklunsj eller brunost?  Kanskje vi kan møtes en dag? Jeg spanderer kaffe et eller annet sted …»

Raskt kommer det svar fra studentene:

«Heisann Hanne, her går alt veldig bra. Vi vil gjerne møte deg igjen når du kommer til Århus! Kanskje vi kunne tatt en kopp kaffe på Ziggy en av dagene? Vi er i praksis da, så det må eventuelt bli litt senere på dagen. Jeg hadde blitt veldig glad for en tube helt vanlig Mills kaviar».  

 

Det er lett å forstå at de savner kaviar på tube, så jeg kjøper to og tar dem med til Aarhus. Jeg møter studentene i klasserommet like før undervisningen begynner. Gjensynsgleden er stor, og smilene blir stadig bredere etter hvert som gavene fra Norge kommer frem fra vesken: to tuber Mills Kaviar, et par poser Bamsemums og noen Kvikklunsj som så vidt har gått ut på dato, men som likevel er Norges beste tursnacks!

Når jeg møter studentene igjen senere, forteller de hvordan de har fått ny innsikt i medstudentenes ulike kulturbakgrunner og erfaringer med natur. Det er for eksempel én i klassen som aldri har klatret i et tre, mens de selv har helt andre forutsetninger for å bidra med sin kunnskap om naturen.

Foreleserne på modulen forteller at mange av de utenlandske studentene er utenlands for første gang. De bygger nye relasjoner, og mange vokser og utvikler seg i løpet av semesteret. Alle er langt hjemmefra og kommer inn i en gruppe hvor man bygger opp et tett vennskap, som en liten familie.

 

"Selv om det nok ikke er det studentene tenker på, utgjør det en forskjell at de nå kjenner noen i Spania, Italia, Tsjekkia og Taiwan. Det er med å knytte verden sammen."

 

«De er med på å skape et trygt rom, også for hverandre, et utviklings- og danningsrom, med både faglig og menneskelig utvikling», sier en av underviserne, og fortsetter:

«Det er også verdifullt å bli «tvunget» til å skulle forstå andre kulturer, å se ting fra andre perspektiver. For eksempel er det stor forskjell på erfaring med og syn på natur, om man kommer fra Taiwan eller fra Norge. Som undervisere skaper vi også rammer for at studentene skal kunne lære om og av hverandre.»

«Det er også viktig å nevne at man ikke trenger å være spesielt utadvendt for å reise ut. Man kan gjerne være en stille person som ønsker å møte nye mennesker og nye kulturer.»

Jeg spør underviserne hvorfor det er så viktig at unge reiser ut. De svarer at det opprinnelig hadde en fredsskapende funksjon og at det var en del av gjenoppbyggingen av verden etter krigen. Selv om det nok ikke er det studentene tenker på, utgjør det en forskjell at de nå kjenner noen i Spania, Italia, Tsjekkia og Taiwan. Det er med å knytte verden sammen.

 

"Når det gjelder pedagogikk, får studentene et annet syn på sine egne pedagogiske teorier og kunnskap gjennom utvekslingsoppholdet."

 

Noen av studentene har sagt at de nå har en familie, som riktignok er spredt rundt på planeten, men den er der, og det føles godt. Flere uker før modulen slutter, begynner studentene å si: «Ikke snakk om det», for de holder ikke ut tanken på at det vil ta slutt.

Det er noe helt unikt, det de har nå, det kan ikke gjentas. Underviserne forteller videre at når det gjelder pedagogikk, får studentene et annet syn på sine egne pedagogiske teorier og kunnskap gjennom utvekslingsoppholdet.

Margareth Eilifsen, som er ansvarlig for barnehagelærerutdanningen på HVL, påpeker at utvekslingen har en verdi for studentene, som kan bli tryggere på egne verdier og holdninger ved at de blir kjent med teori og praksis i andre land.

De kan komme til å se seg selv i et nytt lys, få større forståelse for ulike kulturer og kunne reflektere bredere over egen praksis. Verden er blitt mindre, og grensene mellom land er lettere å krysse.

Likevel finnes det mange forskjellige perspektiver på barn, læring, danning og utvikling som gjør at vi må bli kjent med hverandre og hjelpe hverandre for et bærekraftig samfunn både relasjonelt, økologisk og økonomisk.

 

"Ingebjørg: Jeg innså også hvor lett det er å kommunisere og være med mennesker selv om de har et helt annet utgangspunkt og bakgrunn enn meg."

 

Men hva sier studentene selv om den verdien et utenlandssemester kan ha for kommende barnehagelærere?

Susanne svarer: «Et utenlandssemester kan gi studenter et mer åpent syn for andre utdanningssystemer, og gi muligheten til å oppleve mangfold og kultur på en annen måte, enn kun sett fra bøker eller egen praksis i Norge.»

«Et utenlandssemester, vil jeg tørre å påstå, gir mulighet for mer selvstendig tenkning og gjør en gjerne mer ansvarsbevisst, da en må gjøre mye på egen hånd.»

Ingebjørg supplerer: «Jeg tenker at man kan lære mye mer, først og fremst om seg selv ved å være et semester i utlandet.

«Jeg ble mer kjent med meg selv, jeg innså at jeg er i kontroll over mitt eget liv og at jeg kan gjøre det som jeg har lyst til, og utfordre meg selv på de områdene jeg har lyst til.»

«Jeg ble mer selvstendig og lærte bedre å kommunisere med andre, uavhengig av bakgrunn, land og språk.»

«Jeg lærte å være i en lederrolle på en helt annen måte enn jeg har vært tidligere i utdanningen, og jeg innså at jeg har en stemme som teller og at det jeg sier blir lyttet til og tatt hensyn til.»

«Jeg ble mer sikker på min faglige kunnskap og innså hvor mye jeg har lært i denne utdanningen.  Man må lære seg å ta hensyn til andre, men også vite at man har noe å si og at man må bruke stemmen sin.»

 

Hva kan Danmark tilby nordmenn?

Susanne: «I Danmark opplevde jeg at det var mye fokus på teambuilding, noe som også er utrolig viktig i vårt kommende yrke som barnehagelærere. Du får sjansen til å sette deg inn i og bli kjent med andre utdanningsprogram og utdanningssystemer siden du går i en internasjonal klasse.»

«Her får du se og oppleve forskjeller fra ditt eget utdanningssystem, samtidig som du blir inspirert og får mye kunnskap. Samtidig kan Danmark (spesielt på utdanningsprogrammet Nature in Social Education) tilby erfarne og dyktige lærere med mye kunnskap, og som virkelig bryr seg og vil studentenes beste.»

Ingebjørg: «Siden jeg gikk i en internasjonal klasse, lærte jeg også tradisjoner, ord og utrykk, leker, mat, musikk og danser fra andre land.»

«Jeg innså også hvor lett det er å kommunisere og være med mennesker selv om de har et helt annet utgangspunkt og bakgrunn enn meg. Det var også en veldig spesiell og god følelse å kjenne på at uansett hvor vi kommer fra, så hadde vi noe som knyttet oss sammen.»

 

"Susanne: Kulturelt mangfold er veldig sentralt."

 

På spørsmål om hvorfor verden i dag og i morgen trenger at studenter drar på utveksling, svarer Susanne:

«Jeg tror det er viktig for å kunne sette seg mer inn i andres perspektiv og syn på diverse saker. Kulturelt mangfold er veldig sentralt den dag i dag, og jeg tror at gjennom å dra på utveksling får studentene en større forståelse og enda mer kunnskap gjennom opplevelsen og de inntrykkene som de ulike landene har å tilby.»

Ingebjørg supplerer:

«Som nevnt over gikk jeg i en internasjonal klasse. En ting jeg innså, var hvor heldig jeg er som kommer fra og bor i Norge, hvor vi har et svært godt utgangspunkt. Det at vi får studielån, gjør at vi vi har råd til å bo alene og klare oss selv mens vi studerer, vi trenger ikke å være avhengige av våre foreldre.»

«Bare det å innse hvor godt man faktisk har det, og sette mer pris på det er noe av det viktigste jeg lærte. En annen ting jeg tror er viktig, er at vi lærer mer om studenter og situasjonen til mennesker i andre land.»

«Jeg tror det er spesielt viktig da vi blir mer og mer globalisert, og det er viktig å lære seg selv å kjenne og samarbeide med mennesker fra andre kulturer for å kunne vise respekt og ta hensyn til andre tradisjoner, matvaner, kulturer og kanskje religioner.»

 

"Ingebjørg: Jeg lærte så mye av dem alle, og jeg har aldri blitt så glad i så mange mennesker på en gang. Det var som å få en ny familie."

 

Hva er det viktigste du har fått med deg fra din utveksling?

Susanne: «Det viktigste for meg var at jeg måtte ut av min egen komfortsone. Jeg ble nødt til å by på meg selv og være selvstendig, noe jeg også føler jeg fikk stort utbytte av og som jeg kommer til å tjene på når jeg skal ut i jobb.»

«For meg ble utveksling en unik reise, der jeg lærte mest om meg selv, hvor viktig kommunikasjon er og at jeg fikk nye måter å tenke på, noe jeg er utrolig takknemlig for den dag i dag. Utveksling kan virkelig anbefales!»

Ingebjørg: «Jeg tror det aller viktigste for meg og det som gjorde utvekslingen min til den beste tiden i livet mitt, var menneskene. Jeg vet ikke om vi bare var heldige for å få en så fantastisk samling av mennesker, men det var virkelig en spesiell opplevelse.»

«Alle var der av samme grunn, og alle hadde sine egne historier, språk, opplevelser og tradisjoner. Jeg lærte så mye av dem alle, og jeg har aldri blitt så glad i så mange mennesker på en gang. Det var som å få en ny familie.»

«Når vi skulle hjem var vi så triste alle sammen, og det ble felt utrolig mange tårer (forbered dere på noen emosjonelle siste uker). Jeg har nå fått venner for livet i alle deler av verden, og det er noe unikt og fantastisk som jeg ønsker alle skal få oppleve.

«En annen ting som er viktig for meg også nå, er som jeg nevnte at jeg lærte hvor fantastisk det kan være å studere og å lære. Det å lære på en annen måte enn den klassiske – sitte å pugge og lese hele dagen – var helt fantastisk.»

Ingebjørg: «Som min bror sa før jeg reiste; gjør det for opplevelsen! Jeg har lært mye nytt og fått mye faglig kunnskap, men skal jeg være ærlig, så er det ikke skolen som har gjort det til det beste halvåret i mitt liv. Det er menneskene og stemningen.»

«Hvis du er i tvil om utveksling er noe for deg, så ikke vær redd! Det er rom for alle personer og alle personligheter i en internasjonal klasse. Ikke vær redd for å utfordre deg selv eller å gå ut av din komfortsone.»

«Jeg har faktisk ingenting å klage på. Jeg har bare gode og positive erfaringer med meg hjem, utenom litt problemer med kontakten med skolen hjemme.

 

"Ingebjørg: Et tips jeg har til skolen, er å gjøre det lettere for de som drar på utveksling å ha kontakt med skolen hjemme."

 

«Et tips jeg har til skolen, er å gjøre det lettere for de som drar på utveksling å ha kontakt med skolen hjemme. Det ble mange misforståelser og vanskelig å få kontakt, da vi ikke hadde noen fast kontaktperson. Vi fikk nesten ingen informasjon om det som skjedde hjemme (bachelor osv.). Det kunne vi ha ønsket oss.»

Hanne Værum Sørensen er førsteamanuensis ved barnehagelærerutdanningen, Høgskulen på Vestlandet (HVL)

> Lenker om hvordan det er å være internasjonal student på VIA i Danmark:  https://en.via.dk/ 

Powered by Labrador CMS