Foreldrene jobber skift i barnehagen
I USA jobber mamma Libby Deatsch i sønnens barnehage sammen med pedagogene. Det gir mer tid med sønnen, billigere plass og bedre pedagoger.
I den amerikanske barnehagen Lafayette Nursery School i California hjelper foreldrene til i de daglige aktivitetene. Barnehagen er en av mange såkalte kooperative barnehager i USA, som eies og drives av foreldre med hjelp av ansatte pedagoger.
På en vanlig dag er det to pedagoger og fire foreldre som har ansvar for 24 barn. Foreldrene jobber skift i barnehagen to til tre ganger i måneden. De vasker klær, tegner med barna og er med på å rengjøre og vedlikeholde barnehagen. I tillegg får de en egen foreldreutdanning.
Hver dag får de et arbeidskort med dagens program. Foreldrenes oppgave er å sørge for en varm, avslappet og kreativ atmosfære for barna og ha ansvar for de daglige aktivitetene som kunst, vitenskap, matlaging og spill.
– På lørdag er det St. Patricks dag. Den skal vi lære om i dag, forteller barnehagelærer Connie Hawkins. Hun får hjelp av fire foreldre til å samle barna i en sirkel på gulvet. Foreldrene presentere sine aktiviteter, slik at barna kan velge. I vitenskapsgruppa blander de gult og blått med vann for å se hva som skjer, mens matgruppa lager grønne smoothies. Kunstgruppa klipper ut firkløvere av papp og pynter dem.
I en annen amerikansk barnehage hjelper assistentene som Sophia Buscher barna med praktiske oppgaver som å gå på do, tørker bordet og ta telefonen, slik at barnehagelærerne får bruke mer tid på barna.
Hvorfor coop-barnehage?
– I dag er det en ekstra overraskelse på programmet, forteller barnehagelærer Connie, mens Jamesons mamma, Libby Deatsch, tar på seg steppesko og setter på musikk.
Hun imponerer både barn og voksne med irsk folkedans og høye beinløft. Snart er alle ute på gulvet og danser med. Fordi foreldrene gjør en stor del av arbeidet i barnehagen, er coop-barnehagene billige og attraktive for noen foreldre. Andre foreldre ser på det som en fin måte å møte andre familier på, mens det for Libby Deatsch handler om at hun får tilbringe mer tid sammen med sønnen Jameson.
– Det er ekstremt verdifullt å være en del av Jamesons barnehageliv. Jeg lærer ham å kjenne i samspill med andre voksne og barn, sier Libby. Hun synes også det er en flott måte å bli kjent med sønnens venner og familier i nabolaget. Barnehagen er som en utvidet familie.
Underviser foreldre
Selv om foreldrene har ulik bakgrunn, har coop-barnehagene en evne til å likestille og samle familiene, og mange blir venner for livet.
– Vi har foreldre som bor i leiligheter, og foreldre som tjener 15 millioner dollar i året, men når de skal få barnehagen til å fungere, så har penger ingen betydning, sier Connie. Da hun for 18 år siden fikk tilbud om å bytte fra en vanlig barnehage til en coop-barnehage, takket hun først nei tre ganger.
– Jeg fryktet at foreldrenes innblanding ville gå utover pedagogikken, sier hun.
Connie Hawkins skiftet mening da hun fant ut at en del av jobben besto i å undervise foreldrene. Det hadde hun savnet i sin gamle jobb. Hver dag får foreldrene feedback, og de tar opp ulike tema, som utviklingsstadier, disiplin, ernæring og sosialisering. Foreldrene får også undervisning enkelte kvelder og helger gjennom året. Å få løpende pedagogisk veiledning hjelper ikke bare foreldrene i foreldrerollen, men skaper også et tettere bånd mellom barnehagen og hjemmet.
– En skulle tro at foreldrene ville holde med sitt eget barn når det oppstår uenighet mellom barna, men det er omvendt, forteller pedagogen.
En bedre versjon av seg selv
Å være en del av et større fellesskap har styrket Libby Deatsch i mammarollen.
– Vi foreldre bombarderes av ulike måter å oppdra barn på, og det kan gjøre oss helt overveldet. Derfor gir det trygghet å lene seg til barnehagens retningslinjer. Hvis jeg og mannen min er uenige om noe hjemme, så sier vi alltid: La oss gjøre det på LNS-måten, forteller Libby.
Hun sier foreldreundervisningen har gjort henne til en mer kompetent og selvsikker forelder. Barnehagelærer Connie Hawkins sier samarbeidet også styrker henne som pedagog.
– Når jeg tidligere hadde en dårlig dag, handlet det om å komme gjennom dagen fortest mulig. Her har jeg ikke mulighet til å ha en dårlig dag, fordi foreldrene forventer at jeg gjør mitt beste hver eneste dag, understreker barnehagelæreren. I begynnelsen var det en stor utfordring:
– Jeg var helt utmattet da jeg kom hjem, men jeg har vokst både som menneske og pedagog, sier Connie.