Trondheim skal teste fleksibel skolestart
Politikerne i Trondheim har vedtatt å teste ut fleksibel skolestart. Nå må de bare finne ut hvordan de skal gjøre det.
Debatten om fleksibel skolestart blusset opp etter at Stoltenberg-utvalget leverte sin rapport om gutter som sliter i skolen. Ett av tiltakene utvalget diskuterte var fleksibel skolestart.
Politikerne i Trondheim er allerede i gang. I februar vedtok et enstemmig formannskap at de skal være en pilotkommune for fleksibel skolestart.
– Vi må utrede ulike modeller først. Det er viktig at ansatte, foreldre og de som jobber ved lærerutdanningene kommer med sine innspill slik at vi får et best mulig opplegg, sier Sissel Trønsdal, gruppeleder for Arbeiderpartiet i Trondheim.
De har nå utfordret rådmannen til å vurdere hvordan dette kan gjøres og komme tilbake til politikerne med ulike alternativer.
– Det vil nok ta litt tid før det settes ut i livet. Men oppvekstsjefen i Trondheim satt i Stoltenberg-utvalget og kjenner problematikken veldig godt, så jeg er sikker på at hun vil komme tilbake med noe som er godt faglig begrunnet, sier Ingrid Skjøtskift, Høyres ordførerkandidat i Trondheim.
- Fleksibel skolestart: Steffen Handal bekymret for mer sosial ulikhet
Vil ha med forskere
Fleksibel skolestart er ikke helt ukjent i Trondheim kommune ettersom Ranheim skole hadde et forsøksprosjekt for flere år siden.
– Kommer dere til å sjekke hvilke erfaringer de gjorde seg?
– Ja, både de og andre som har erfaringer på dette området. Det er viktig at vi tar diskusjonen i forkant, før vi legger det frem til politisk behandling en gang i løpet av våren, sier Trønsdal i Ap.
– Skal dere teste det i en bydel eller i hele Trondheim?
– Det er ikke klart ennå, men jeg vil vel tro at et pilotprosjekt i en bydel er det som vil være mest hensiktsmessig.
– Kommer dere til å invitere forskere til å følge prosjektet?
– Ja, det er viktig å få med forskerøyne på et slikt forsøk, sier Trønsdal.
Hun tror det kan bli for tidlig å komme i gang allerede til høsten.
– Det er viktig å ikke forhaste seg, men få til et godt opplegg som gjør at barna mestrer skolen best mulig, sier Trønsdal.
– Det haster med tiltak
Ingrid Skjøtskift i Høyre er enig i at de bør ha en grundig diskusjon i forkant. Samtidig peker hun på at Stoltenberg-utvalget avdekket problemer som har vært til stede i mange år.
- – Det haster med å sette inn tiltak for guttene
– Så det haster med å komme i gang med tiltak. Fleksibel skolestart vil bare være ett av en rekke tiltak som bør testes. Det vil være minst like viktig å se på måten undervisningen legges opp. Kanskje trenger vi mer variert undervisning i første klasse, kortere økter og mer fysisk aktivitet, sier Skjøtskift.
Hun mener Stoltenberg-utvalget har gitt politikerne mye ny kunnskap de bør ta i bruk for å finne gode løsninger. I Trondheim Høyre ønsker de også se på kvaliteten i SFO, sørge for mer kvalifiserte lærere i spesialundervisningen og mer ressurser inn i klasserommet tidlig i skoleløpet.
– Vi bør også ha lærerspesialister på hver eneste skole. Og da særlig er det behov for begynnerspesialister på de laveste trinnene, sier hun.
Nå ser hun frem til hva slags modeller for test av fleksibel skolestart som vil komme på bordet.
– Så vil det alltid være en avveining hvor mye ressurser vi skal bruke på ett enkelt tiltak, sier Skjøtskift.
Også i Kristiansand har politikerne vedtatt at de vil vurdere fleksibel skolestart etter at KrF fikk ja, ifølge fvn.no (må ha abonnement).