Martha Myro og Mar Løvdahl Midsem fra klasse 5b.Foto: Tore Brøyn/Bedre Skole
Et tyggiskrav fra elevene ble en øvelse i demokrati
Ikke tale om, tenkte rektor Are Enger ved Grefsen skole i Oslo. Noen elever hadde startet en aksjon der de krevde at det skulle være lov å tygge tyggegummi på skolen. Men så så han en mulighet …
Det startet med en plakat som ble hengt opp på oppslagstavla
i gangen på Grefsen skole.
Annonse
Den samlet stadig flere underskrifter, og etter hvert ble
tyggiskravet en sak for elevrådet.
− Jeg tenkte at det ikke var aktuelt å tillate tyggegummi på
skolen, men samtidig syntes jeg det var noe verdifullt i engasjementet, så jeg
bestemte meg for at de skulle få noe, en liten smakebit på at demokratisk
engasjement fungerer, sier rektor Are Enger.
Så uten å konferere med noen, bestemte han seg for at
skolen skulle ha en «tyggisdag», men bare som en engangshendelse.
Han valgte å
holde dette hemmelig helt fram til to dager før. Da gikk det ut en melding til
lærere, elever og foreldre. De siste fikk en skolemelding:
Tyggisdagen fredag 12. april. Hei, foreldre og
foresatte ved Grefsen skole. Ja, du leste riktig. Grefsen skole gjennomfører
tyggisdagen i skoletiden fredag 12. april …
− Jeg fryktet jo at dette kunne by på motstand, men så lang
har jeg bare fått positive tilbakemeldinger, sier rektor Are.
Ikke bare tøys
Det hele kan høres ut som et ganske useriøst prosjekt, men
rektor Are legger faktisk noe mer i dette.
− Jeg tenker at den største faren for demokratiet er apati.
Vi får nå så mye informasjon at det blir vanskelig å orientere seg, en slags
«informasjonsoverload», som kan bidra til at elevene vil slutte å bry seg, sier
han.
Rektor Are mener det er skolens oppgave å motvirke disse
negative effektene.
− Vi er på vei til å
lykkes. Jeg opplever at elevene i dag er mer bevisste på sin rett til å
medvirke enn de var for ti år siden. Og kravet om tyggegummi i skoletiden er
ikke lenger typisk for hva elevrådet tar opp, sier han.
− Elevene utøver nå aktiv
innflytelse når det gjelder tema til fagdagene, hvilke vurderingsformer de
ønsker å ha, og hva slags konkurranser de ønsker på i skoleturneringene. Jeg
mener dette kan ha å gjøre med den økte bevisstheten, både hos lærere og
elever, som kom med innføringen av det tverrfaglige temaet demokrati og
medborgerskap, sier han.
Et populært tiltak
Så vidt vi kan bedømme, var tyggisdagen et tiltak elevene
tok imot med åpen munn. De fleste vi møtte, lot til å tygge seg gjennom
friminuttet, bortsett fra de få som hadde glemt å ta med seg tyggis.
Heldigvis
fantes det utveier også for disse. Noen gutter vi møtte, bladde opp fire
tyggispakker og tilbød rektor å kjøpe. Et svart marked, der altså. Kanskje også
dette er noe elevene kan lære fra?
Annonse
− Alle bør få oppleve en «tyggisdag»
Rektor står fast på at tyggisdagen skulle være et
engangstilfelle. Men elevene var allerede klare for forhandlinger. Greit nok at
det ikke ble lov å tygge generelt, men ville det ikke være mulig å ha den andre
fredagen i april som fast tyggisdag?
Elevrådsrepresentant Eline Wu hadde et enda mer beskjedent
forslag. Hun mente at alle elever i det minste burde få oppleve én tyggisdag i
løpet av den tiden de var elever på Grefsen skole. I så fall ville det være
tilstrekkelig med en tyggisdag hvert sjuende år, mente hun.
Det gjenstår å se om
rektor vil la seg rokke – demokratiet kan være en langsom kvern. Uansett, hvis
han skulle gå med på en årlig tyggisdag, så bør han nok finne en annen dag enn
12. april. Dette er nemlig, som du sikkert allerede vet, den internasjonale
lakrisdagen.
* Vi gjør oppmerksom på at
redaktøren har egne barn ved Grefsen skole. Ingen av disse er med i
reportasjen.