Svenske lærere krever mer innflytelse på innkjøp av læremidler
Svenske lærere opplever at retten til å påvirke egen arbeidssituasjon langt på vei er i ferd med å bli borte, når de ikke lenger får medvirke ved innkjøp av digitale læremidler.
JohanErichs
PublisertSist oppdatert
Annonse
Læremiddelforfatternes interesseorganisasjon
i Sverige har gjennomført en undersøkelse, i samarbeid med de svenske lærer- og
elevorganisasjonene, som viser at 40 prosent av grunnskolelærerne er helt uten
innflytelse når skolen skal kjøpe digitale læremidler. Det er i stedet rektor
som bestemmer, eventuelt den kommunale skoleforvaltningen eller en annen
myndighet.
Annonse
– Vi er for en sterkere nasjonal styring av
læremiddelinnkjøp. I dag er det opp til hver enkelt skole eller en kommunal
myndighetsperson å bestemme hvordan innkjøp foregår. Dette skaper store
ulikheter skolene imellom, sier Per Kornhall, leder av Läromedelsförfattarna.
Rapporten Rätten till kunskap – en rapport om
läromedelssituationen i Sverige bygger på to studier. I den ene svarer 592
lærere på en del spørsmål. I den andre gjør 517 rektorer det samme. Spørsmålene
dreier seg om tilgang til læremidler. Skolene blir blant annet rangert ut fra
hver enkelt skoles utgifter til læremidler per elev og skoleår. Avstanden
mellom ytterpunktene er stor. 22 prosent av skolene kjøper læremidler for
mindre enn 500 kroner per elev og skoleår, mens 7 prosent av skolene punger ut
med 1500 kroner eller mer.
– Dette vitner om stor ulikhet i lærernes og
elevenes tilgang til læremidler, mener Kornhall.
På slutten av 1980-tallet utgjorde
læremiddelinnkjøpene 1,5 prosent av de totale elevkostnadene. I 2022 utgjorde
de ca. 0,5 prosent.
Læremiddelforfatternes rapport dokumenterer at retten til å kjøpe
inn digitale læremidler er glidd ut av lærernes hender og over til rektorer og
kommunale myndighetspersoner.
– En åpenbar konsekvens er at lærerne er blitt
fratatt kontrollen over det verktøyet de vil bruke i undervisningen. Dette
viser at lærerne er blitt fratatt makt, mens rektorene og de kommune
myndighetspersonene har fått mer makt. Dette igjen innebærer en stor
kulturendring i svensk skole, sier Kornhall.
Læremiddelforfatterne i Sverige sier de finner det bekymringsverdig
når lærernes innflytelse på valg av læremidler suksessivt uthules.
– Risikoen er at pris mer enn kvalitet blir
avgjørende når skolen skal kjøpe inn litteratur. Lærernes rett til å velge
læremidler er avgjørende med tanke på høy kvalitet, fastslår Kornhall. Han
mener at situasjonen i dag går ut på å etablere en maktstruktur der
læremidlenes og undervisningens kvalitet kommer i annen rekke.
– Det vi ser er aktører som selger digitale
læremidler til kommunene, og de tilbyr gjerne såkalte store helhetsløsninger
uten å ta hensyn til bredde og kvalitet. Kommunens innkjøpere bestemmer så over
hodet på lærerne, som deretter står der med læremidler han eller hun slett ikke
vil ha. Konsekvensen, sier Kornhall, blir at lærerne tvinges til å legge tid og
ressurser for på egen hånd å skape en akseptabel arbeidssituasjon.
– Dersom du ikke er fornøyd med verktøyet, må du
som lærer selv finne ut hvordan du skal gå fram for å trygge kvaliteten i
undervisningen. Det betyr merarbeid og tidsspille, og rimeligvis også en
frustrerende situasjon for elevene, som kan slite med å finne undervisningens
«røde tråd». For elever uten tilstrekkelig foreldrestøtte kan hjemmearbeidet
bli svært tungt, sier han.
– Vi trenger forskning på læremiddelbruken. En
slik forskning vil styrke vektleggingen av kvalitetslæremidler. Blivende lærere
bør utdannes i hvordan bruke læremidlene, for det skjer ikke i dag, sier
Kornhall.
Annonse
Forslag fra rapporten
Rapporten Rätten till kunskap – en rapport om läromedelssituationen i Sverige foreslår blant annet følgende tiltak for å verne lærernes rett til medvirkning når skolen skal kjøpe nye læremidler:
Skoleloven må skjerpes gjennom å tydeliggjøre læremidlenes rolle i et elevperspektiv. Loven må omtale retten til læremidler og retten til en likeverdig skole.
Lærernes rett til å velge må tydeliggjøres. Dette kan gjøres lettere gjennom en styrket sentral ledelse av skolen, samt forhåpentligvis en vedtatt kvalitetsnorm når det gjelder innkjøp av læremidler.
Skolene må få økte ressurser til innkjøp. Dette kan bidra til å sikre alle elever en likeverdig tilgang til læremidler.
En økonomisk satsing må gå hånd i hånd med et skjerpet regelverk for å forhindre at pengene bare forsvinner inn i kommunekassen.
Kontrollen av de ressursene som skal gå til læremidler, må skjerpes, slik at det lar seg gjøre å føre offentlig statistikk over innkjøpene.
Finansieringen av forskning rundt produksjon og bruk av læremidler må styrkes.
Lærernes kompetanse må avgjøre læremiddelbruk
Johanna Jaara Åstrand er leder av den nydannede organisasjonen
Sveriges Lärare. Hun er også frustrert, og stiller seg bak
Läromedelsförfattarnas rapport.
– Vi vil skjerpe skoleloven for å styrke retten
til og sikre ressurser til læremidler, dette inngår i arbeidet for en
likeverdig skole, sier Åstrand.
Hun mener lærerne havner i klemme når
læreroppdraget blir vanskeliggjort.
– Læremiddelmangel skaper direkte konsekvenser
for undervisningen og lærernes arbeidssituasjon. I tillegg er det sløseri med
skattebetalernes penger når skolen får seg pådyttet digitale læremidler og
plattformer som ikke er formålstjenlige ut fra verken lærernes eller elevenes
behov.
Johanna Jaara Åstrand mener dagens situasjon
setter grenser for og uthuler lærernes yrkesansvar:
– Situasjonen er
alvorlig. Regjeringen sier den vil styrke elevenes rett til læremidler, men
skal det kunne skje, må skolen få større ressurser og mer penger, og lærerne må
få en forsikring om at det er deres kunnskaper, kompetanse og behov som skal få
avgjøre hvilke læremidler som brukes i undervisningen, og når.
En glidende forskyvning av rollene i svensk skole
åpner for en ny maktstruktur, mener hun:
– Alle snakker om hvor
viktige lærerne er, og om hvor avgjørende lærerkompetansen er for
undervisningskvaliteten og elevenes kunnskapsutvikling. Men når beslutninger
fattes, og når politikerne holder taler, er det veldig lite som dreier seg om å
styrke lærerrollen. Den svekkes heller gjennom strengere kontroller og mer
detaljstyring.