Leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal, mener statsbudsjettet skaper stor usikkerhet.
Foto: Odin Jæger/VG
STATSBUDSJETTET 2021
Steffen Handal: – En oppskrift for kutt
Utdanningsforbundets leder mener statsbudsjettet gir få svar og skaper større usikkerhet for kommunene. Han frykter kutt i skoler og barnehager neste år.
– Vi var mest spent på kommuneøkonomien, men fikk ikke de avklaringene vi trengte. I stedet for å gi medlemmene våre og kommunene svar, skaper regjeringen stor usikkerhet, sier leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal.
Onsdag la regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjett for 2021. Det var knyttet stor spenning til hvordan kommunene ville bli kompensert for sine ekstrautgifter i forbindelse med korona-pandemien.
Les også: Barnehage, skole og utdanning i statsbudsjettet: Her er de viktigste punktene
Regjeringens forslag er 2 milliarder kroner mer i frie inntekter til kommuner og fylker neste år. Og kommunalminister Nikolai Astrup (H) lover å dekke alle ekstrautgifter til koronapandemien. Men regningen kjenner han enda ikke. Arbeidsgruppen som jobber med dette vil først legge frem sine beregninger i midten av oktober.
Penger for å dekke kostnader for i år vil bli en del av endringene – nysalderingen – som gjøres mot slutten av året.
– Jeg frykter at dette er en oppskrift for kutt, sier leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal.
– Du lar deg ikke berolige av at Astrup lover at "alle nødvendige utgifter skal dekkes"?
– Vi har spurt skolelederne om de er blitt kompensert for sine ekstrautgifter. Bare 8 prosent svarer ja. Jeg tenker at det egentlig er svar på det spørsmålet, sier Handal.
– I vår undersøkelse kommer det frem at det allerede er varslet kutt i skole- og barnehagesektoren. De garantiene og løftene regjeringen har gitt så langt, har således ikke hatt ønsket effekt.
Bekymret for elever og ansatte
Tirsdag møtte partene i kommunal sektor, deriblant Handal, med regjeringsmedlemmer og statsministeren på statsministerens kontor. På dagsorden sto nettopp håndtering av koronapandemien i kommunesektoren.
– Regjeringsmedlemmene som var tilstede, understreket at statsbudsjettet ikke ville gi alle svar, men det gjør det ikke lettere. Jeg håper på tettere dialog, at regjeringen vil bla opp, og at pengene når frem til barnehager og skoler. Når man ser på det sykefraværet vi har for tiden, og vet at vi går inn i en forkjølelses- og influensasesong, blir jeg bekymret for tilbudet barn og elever vil få, og for arbeidsmiljøet for våre medlemmer. De betaler en høy pris og står i en svært presset og tøff arbeidshverdag, sier Handal.
LES OGSÅ: – Ikkje nok pengar til femte året i lærarutdanninga
– Er dette ambisiøst?
Handal er dessuten sjokkert over at bevilgningene til nye læremidler i videregående skole i forbindelse med fagfornyelsen ikke er å finne i statsbudsjettet.
– Det er helt uforståelig!
– Kunnskapsministeren mener disse midlene ligger i rammetilskuddet til fylkeskommunene, og at de således har fått ekstra bevilgninger til nye læremidler?
– Det er en dårlig forklaring. Faktum er at skolene ikke har penger til å kjøpe inn nye lærebøker. Konsekvensen er at tilbudet til elevene er langt fra optimalt. I videregående skole møter de i 20 prosent av tilfellene en ukvalifisert lærer, de går ofte i klasser på over 30 elever og har utdaterte læremidler. Er dette ambisiøst? Er det dette som skal forhindre frafall? spør Handal og fortsetter.
– Det er positivt at regjeringen bevilger penger til at avgangselever med hull i vitnemålet skal fullføre videregående. Men i stedet for å reparere burde de satse på å ruste opp. Det inkluderer mer penger til utstyr på yrkesfag. Vår siste undersøkelse viser at det er store mangler og enkelte steder er utstyrssituasjonen rett og slett en helserisiko.
Forbundslederen peker på at han også gjerne skulle sett at det var satt av penger til å øke pedagogtettheten i barnehagene også, men det nevner ikke statsbudsjettet noe om. Derimot er det satt av 230 millioner til videre satsing på å utdanne lærerspesialister.
– Regjeringen følger opp sin egen satsing slik de har sagt de vil gjøre. Problemet er at den ordningen mangler legitimitet hos lærerprofesjonen. Det kan den få, men da bør regjeringen snarest sette seg ned med oss slik at vi kan se på hvordan, sier Handal.
-