Foto: Paal Svendsen
Vil ikke redusere skjermbruk i Bergen-skolen
– Det er ikke nødvendigvis den pedagogiske skjermbruken på skolen som bør begrenses, sier skolebyråden i Bergen.
Det kommer fram i et svar til MDGs Håkon Opedal. I et
spørsmål til skolebyråd Linn Katrin Pilskog peker han på at skjermbruk har «endret
skolehverdagen dramatisk for de yngste barna».
Det har lenge pågått en debatt rundt bruk av skjerm i
skolen, som TV under elevenes spisepauser. Digital kompetanse og ferdigheter er
viktig, men studier viser at jo lenger ned i klassetrinnene og jo mer grunnleggende
ferdigheter som skal tilegnes, dess større er de negative virkningene av å lese
på skjerm, skriver han i brevet til byråden.
Han spør Pilskog om hun vurderer tiltak som begrenser bruk
av skjerm i barneskolen.
Pilskog svarer at det viktigste man kan gjøre er å gi barn
og unge god kunnskap om sunn skjermbruk.
– Det samme gjelder foreldre og alle som arbeider med barn. For
mye skjermbruk er ikke bra, men det er ikke nødvendigvis den pedagogiske
skjermbruken på skolen som først og fremst bør begrenses. Det er likevel viktig
at skolen er bevisst på at skjerm kun skal benyttes når det er mest
hensiktsmessig, svarer hun.
Skjermfri opplæring
Blant ansatte i barnehage, skole og SFO handler dette om
profesjonsfaglig digital kompetanse, uttaler byråden.
– En profesjonsfaglig digital kompetent lærer bruker
digitale verktøy til informasjon, samarbeid og kunnskapsdeling. Det er viktig
at lærerne har et bevisst forhold til når det er hensiktsmessig å bruke
digitale verktøy, svarer Pilskog.
Opedal spør også byråden om hun vil se på skjermfri
opplæring frem til 4. klasse av hensyn til elevenes læringsevne.
– Av hensyn til elevers læringsevne, og ikke minst for at de
elevene som strever med lesing og skriving skal få en likeverdig mulighet, vil
det være nødvendig å få tilgang til digital/læringsstøttende teknologi og
ressurser, svarer hun.
Hun viser til opplæringsloven og sier at skolen må kunne
tilby kompenserende digitale verktøy for elever som står i fare for få
utfordringer med de grunnleggende ferdighetene.
– Tradisjonell læring og teknologi står ikke i motsetning
til hverandre i læreplanverket, men må ses som komplementære. Jeg stoler på at
lærerne i bergensskolen klarer å finne den gode balansen som gir det beste
læringsutbyttet, for alle elever.