EDUARD KORNIYENKO
Nei til generelt mobilforbud i skolene i Bergen
Et generelt mobilforbud for alle skoler ikke er et riktig svar på utfordringen, sier Linn Katrin Pilskog, byråd for barnehage, skole og idrett i Bergen.
Uttalelsen kommer etter at Håkon Opedal (MDG) har pekt på
utfordringer med mobilbruk i skolen. Han skriver i et spørsmål til byråden at
det har det blitt avdekket flere urovekkende konsekvenser av økt mobilbruk i skolen.
– På Landås skole har ledelsen sendt ut bekymringsmelding
til foreldre som følge av deling av nakenbilder, rasistiske meldinger og annet
trakasserende innhold. De fleste tilfellene knyttes til bruk av appen Snapchat,
skriver han.
Opedal peker på at flere skoler har innført mobilforbud.
Mobilfrie skoler rapporterer om gode resultater og mindre nettmobbing, sier han
og viser til en rekke skoler som har gjort seg gode erfaringer med å forby
mobiltelefon i skoletiden: Kannik skole i Stavanger, Øyer Ungdomsskole i
Gudbrandsdalen, Kjøkkelvik skole i Bergen og Giske ungdomsskole i Sandnes, for
å nevne noen.
Opedal spør byråden om det er aktuelt å vurdere mobilfrie
skoler i Bergen. Byråden svarer at barn og unge lever i et samfunn hvor
digitale enheter er en del av hverdagen, derfor er det viktig å veilede elevene
i bruk av digitale enheter, bidra til at de er reflekterte over deltakelse på
digitale arenaer og tilrettelegge for utvikling av digitale ferdigheter.
– Jeg er positiv til mobilforbud i skoletiden i de
tilfellene der skolene har valgt det selv, etter dialog med både lærere,
foreldre og elever. Jeg mener likevel at et generelt mobilforbud for alle
skoler ikke er et riktig svar på utfordringen, svarer Pilskog.
Felles reglement
Hun sier det viktigste man
kan gjøre er å gi barn og unge digitale ferdigheter og digital dannelse i å
bruke digitale enheter på en god måte.
– Barna vil ha tilgang til
mobil utenfor skoletiden, og det er viktig å lære barna hvordan man skal bruke
digitale enheter på en god og korrekt måte, samt i de rette sammenhenger, sier
hun, og mener at for streng regulering «kan føre til økt eller skjult bruk, som
heller kan ha en uønsket og problematisk effekt».
Opedal stiller også spørsmål om et felles mobilreglement i
kommunen kan være aktuelt. Til det svarer byråden at reglementene er opp til
hver skole.
Skolene har selv mulighet til å innføre mobilforbud i
skoletiden, og det er flere skoler som har gjort dette. Dette gjøres etter
lokale vurderinger på den enkelte skole, svarer Pilskog.
Hun mener at elevene vil få større eierskap til beslutningen
dersom elevene blir involvert i beslutningen før den tas.
– Ordensreglementet slik det er i dag gir skolene anledning
til å finne løsninger som passer den enkelte skole, og mener at vi ikke trenger
et eget mobilreglement, svarer byråden.